https://ekolist.cz/cz/zelena-domacnost/zpravy-zd/na-kole-z-prahy-do-magdeburgu
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Na kole z Prahy do Magdeburgu

13.1.2000 12:30 | PRAHA (EkoList)
Občanské sdružení Oživení připravuje novou cyklistickou trasu podél Vltavy a Labe. Z Prahy budou moci cyklisté jet po vyznačené stezce do Mělníka, dále přes Litoměřice, Ústí nad Labem a Děčín až na státní hranici. V Německu se napojí na již vyznačenou trasu do Drážďan a Magdeburgu. V Praze stezka naváže na cyklistické spojení do Vídně. Nová stezka by měla propojit více než pět desítek obcí podél Vltavy a Labe.
 

Chce to zájem místních

"Až na krátký úsek mezi Ústí a Děčínem se prakticky už dnes dá celá trasa projet, prozatím po neupravených a nevyznačených cestách," informuje Petr Štěpánek, šéf sdružení Oživení. "Snažili jsme se vybrat převážně již existující cesty s žádným nebo minimálním automobilovým provozem."

V současnosti jsou hotovy dvě kratší stezky v okresech Litoměřice a Děčín. Na dalších místech v severních Čechách se pracuje. Na druhou stranu okresy Praha - východ, západ, nebo Mělník se výrazně opožďují. Obecně platí, že realizace projektu přímo závisí na zájmu místních obyvatel a firem. Podle Petra Štěpánka je to jeden z důvodů, proč jsou na tom s dokončením jednotlivé regiony různě. "V současné době je třeba probudit zájem některého z větších podniků, který by byl schopen finančně podpořit dokončení zbývajících částí stezky," dodává Štěpánek.

greenway

Proměřování trasy úseku cyklistické stezky Greenway z Ústí nad Labem do Roudnice nad Labem. Foto: Oživení

Oživení regionu

Vznik stezky předpokládá rozvoj cestovního ruchu a turistiky, což sebou přináší i řadu dalších změn. Za prvé chápání kola jako rovnocenného druhu dopravy a jeho širší využití (například pro každodenní cesty do zaměstnání). S čímž bezprostředně souvisí omezení přemíry automobilové dopravy, úspora energie, snížení hluku a nebezpečných zplodin.

Je běžné, že příliv turistů domácích i zahraničních podněcuje vznik nových podnikatelských aktivit: opravny kol, ubytování, stravování, průvodcovské služby, ale také kulturní akce, atd. Potažmo tedy částečné řešení problému nezaměstnanosti a odpověď na věčné stěžování si, že "tady chcípl pes". Podobné zkušenosti má sdružení Oživení z okresů Jindřichův Hradec a Třeboň, kudy vede již několik let fungující stezka mezi Prahou a Vídní.

Vytvoření rozsáhlejší sítě, může přispět k šetrnějšímu využívání hodnotných a zranitelných oblastí regionu, např. CHKO České středohoří nebo Labské pískovce.

Příprava cyklistické stezky, tzv. zeleného koridoru (v zahraničí označovaného anglickým greenway - zelená cesta), sebou nese tři odlišné úkoly. Za prvé získat souhlas obcí, kterými má trasa procházet, tedy řada jednání se zastupiteli. "Nechceme lidem vnucovat něco, s čím nesouhlasí. Většinou se však setkáváme se zájmem," říká Petr Štěpánek.

Do druhé části, tedy komunikace s úřady a shánění finančního zajištění, spadá např. žádost o grant, nebo příprava potřebné dokumentace apod. Zde hraje Oživení pouze roli poradce a pomocníka. A až nakonec ta nejzajímavější práce, samotné vyznačení stezky.

"Pokud všechno půjde dobře," odhaduje Petr Štěpánek, "mohli bychom po značených cyklocestách vyrazit z Prahy do Magdeburgu na jaře roku 2002."


reklama

 
Jan Bouchal

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist