Na kole z Prahy do Magdeburgu
Chce to zájem místních
"Až na krátký úsek mezi Ústí a Děčínem se prakticky už dnes dá celá trasa projet, prozatím po neupravených a nevyznačených cestách," informuje Petr Štěpánek, šéf sdružení Oživení. "Snažili jsme se vybrat převážně již existující cesty s žádným nebo minimálním automobilovým provozem."
V současnosti jsou hotovy dvě kratší stezky v okresech Litoměřice a Děčín. Na dalších místech v severních Čechách se pracuje. Na druhou stranu okresy Praha - východ, západ, nebo Mělník se výrazně opožďují. Obecně platí, že realizace projektu přímo závisí na zájmu místních obyvatel a firem. Podle Petra Štěpánka je to jeden z důvodů, proč jsou na tom s dokončením jednotlivé regiony různě. "V současné době je třeba probudit zájem některého z větších podniků, který by byl schopen finančně podpořit dokončení zbývajících částí stezky," dodává Štěpánek.
Proměřování trasy úseku cyklistické stezky Greenway z Ústí nad Labem do Roudnice nad Labem. Foto: Oživení
Oživení regionu
Vznik stezky předpokládá rozvoj cestovního ruchu a turistiky, což sebou přináší i řadu dalších změn. Za prvé chápání kola jako rovnocenného druhu dopravy a jeho širší využití (například pro každodenní cesty do zaměstnání). S čímž bezprostředně souvisí omezení přemíry automobilové dopravy, úspora energie, snížení hluku a nebezpečných zplodin.
Je běžné, že příliv turistů domácích i zahraničních podněcuje vznik nových podnikatelských aktivit: opravny kol, ubytování, stravování, průvodcovské služby, ale také kulturní akce, atd. Potažmo tedy částečné řešení problému nezaměstnanosti a odpověď na věčné stěžování si, že "tady chcípl pes". Podobné zkušenosti má sdružení Oživení z okresů Jindřichův Hradec a Třeboň, kudy vede již několik let fungující stezka mezi Prahou a Vídní.
Vytvoření rozsáhlejší sítě, může přispět k šetrnějšímu využívání hodnotných a zranitelných oblastí regionu, např. CHKO České středohoří nebo Labské pískovce.
Příprava cyklistické stezky, tzv. zeleného koridoru (v zahraničí označovaného anglickým greenway - zelená cesta), sebou nese tři odlišné úkoly. Za prvé získat souhlas obcí, kterými má trasa procházet, tedy řada jednání se zastupiteli. "Nechceme lidem vnucovat něco, s čím nesouhlasí. Většinou se však setkáváme se zájmem," říká Petr Štěpánek.
Do druhé části, tedy komunikace s úřady a shánění finančního zajištění, spadá např. žádost o grant, nebo příprava potřebné dokumentace apod. Zde hraje Oživení pouze roli poradce a pomocníka. A až nakonec ta nejzajímavější práce, samotné vyznačení stezky.
"Pokud všechno půjde dobře," odhaduje Petr Štěpánek, "mohli bychom po značených cyklocestách vyrazit z Prahy do Magdeburgu na jaře roku 2002."
reklama