Návrh rozpočtu ohrožuje dopravní obslužnost zejména v pohraničí
Do některých obcí Frýdlantska už nyní zajíždí autobus kvůli nedostatku peněz jen tři dny v týdnu, obtížné je dostat se odpoledne nebo večer i do menších měst jako jsou například Hejnice. "Sehnat zaměstnání v Liberci, kde je druhá směna, je naprosto nereálné, pokud není soukromá doprava. Zpět z druhé směny tedy kolem půlnoci se do Hejnic autobusem nikdo nedostane," říká starosta města František Smutný.
Podle jeho slov by v případě dalšího omezení dopravní obslužnosti stoupla nezaměstnanost konkrétně v Hejnicích až na hranici 25 procent, což by bylo pro město naprosto neúnosné. Kvůli udržení alespoň stávajícího rozsahu autobusových a vlakových spojů uvažuje liberecký okresní úřad o zdražování jízdného. "Nějaké malé zvýšení by ještě bylo možné, ale víte, jak to je, když se zvýší jízdné o korunu, dostaneme z toho 30 haléřů," konstatovala vedoucí referátu dopravy OkÚ v Liberci Stanislava Jakešová.
Na veřejnou dopravu přispívají i obce, které však víc už dávat nemohou. Například obecní úřad v Bulovce platí za udržení jediného spoje 113 tisíc korun ročně. "Když bychom měli uvažovat nad tím, že by se mělo konat ještě další zdražení, tak nevím, z čeho to zaplatíme," řekl starosta této obce Petr Strnad. Nový návrh státního rozpočtu počítá v příštím roce s dotací na dopravní obslužnost ve výši čtyř miliard korun, tedy naprosto stejně vysokou, jako v letošním roce.
reklama