Není autovrakoviště jako autobazar
Nejdříve byla pokuta. Potom Karel Beneš vybudoval zpevněnou plochu s kanalizací tak, aby vrakoviště odpovídalo předpisům. | |
Foto: Martin Mach/EkoList |
Počátkem roku proběhla kontrola i na autovrakovišti Dobero u obce Milín ve Středočeském kraji. Výsledkem byla pokuta ve výši 120 000 Kč. "Celá léta se o tohle nikdo nezajímal. Teď jsme vstoupili do Evropský unie a všichni se můžou zbláznit. Já abych za půl roku vybudoval zázemí vrakoviště..." říká Karel Beneš, kterému vrakoviště patří.
Hlavním problémem vrakoviště bylo, že nemělo dostatečně vyřešeno nakládání s odpady a nebylo vybaveno proti úniku provozních kapalin do prostředí. Nyní již má vrakoviště vybudovánu zpevněnou plochu s kanalizaci a celkově se snížil počet vraků na pozemku. Němec také upustil od přečerpávání kapalin a demontáží aut. Tím se podstatně snížilo znečišťování prostředí. Česká inspekce životního prostředí (ČIŽP) na dnešní tiskové konferenci dala vrakoviště Karla Němce jako příklad nápravy "původního naprosto neuspokojujícícho stavu".
Autovrakoviště mají celou škálu problémů. Od špatné evidence nebezpečných odpadů až po přímé znečišťování životního prostředí. "Tato zařízení často ale nesplňují ani základní kriteria, jako je třeba odkanalizovaná zpevněná plocha s lapači znečišťujících kapalin nebo zastřešené místo pro rozebírání a nakládaní aut," řekl ředitel ČIŽP Jan Slanec. Zlepšit situaci by pomohla jasná definice toho, jak se starými auty nakládat. "Ideálním stavem by bylo, kdybych si koupil nové auto a staré odevzdal výrobci, který ho zlikviduje. K tomu směřuje i legislativa, kterou v současné době přijímáme z Evropské unie nebo sami vytváříme," uvedl Slanec.
Ředitel České inspekce životního prostředí na tiskové konferenci. | ||
Foto: Martin Mach/EkoList |
Ve stejné obci, jako je vrakoviště Karla Beneše, je obdobný podnik, na který je inspekce krátká. Oficiálně jde totiž o autobazar. "Autobazar, na rozdíl od vrakoviště, nemusí například vést odpadové hospodářství," vysvětluje Pavel Martan, hlavní inspektor pro Střední Čechy a Prahu. "Pokud se nám nepodaří prokázat, že zde auta rozebírají nebo že zde přečerpávají kapaliny, což by bylo proti ochraně vod, pak na ně inspekce nemůže."
"Spolupracujeme teď se stavebním úřadem a dalšími orgány státní správy, abychom i tento provoz dostali pod jakousi kontrolu a nehrozilo zde nebezpečí znečištění prostředí," řekl Martan k dalšímu postupu inspekce. "Buď to bude prodejna a nebude zde skládka ojetých pneumatik a nebude zde probíhat demontáž vraků, nebo zde bude vrakoviště a pak to bude muset splňovat předepsané podmínky," uzavřel Martan s tím, že v současné době podnik není ani jedno ani druhé.
Jiří Polák, majitel zmiňovaného bazaru, se nejprve odmítl s novináři bavit, nechtěl jim poskytnout vyjádření, ani umožnit natáčení v prostorách bazaru. Podle vývěsky však byla otvírací doba, které jsme spolu s redaktorem Reflexu využili k prohlídce autobazaru.
Na pozemku autobazaru mezi bazarovými a zjevně funkčními auty stály i naprosté vraky - auta bez skel, kol, vnitřního vybavení, bouraná, zrezivělá, prorostlá travou a zralá do šrotu. Byly zde i uskladněné vymontované součásti aut - odmontované spoilery, blatníky, zrcátka, kola a staré pneumatiky. Pan Polák nás nejprve chtěl z pozemku vykázat, ale nakonec se s námi dal do řeči. Všechny náhradní díly, které se v bazaru nacházely, byly prý nakoupeny venku a do bazaru teprve dovezeny. Auta Polák nakupuje a dováží z Německa a zde je pak prodává. Myšlenku, že některé vozy jsou vlastně nepojízdné vraky, odmítl a o svém podniku mluvil stále jako o bazaru. Inu, není autovrakoviště jako autobazar.
reklama