NYT: Jaké jsou „zelené“ trendy ve světě mobilních telefonů?
Možností pro zelenější telekomunikace jsou energeticky efektivní sítě. Ty skýtají velký potenciál pro úsporu energie mobilních telefonů. Tato úspora je ale v současné době neefektivní, protože by byla na úkor kapacity telekomunikační sítě. Alcatel-Lucent přesto zahájil iniciativu „Green Touch“, která zkoumá technologie, jejichž pomocí by se do pěti let tisíckrát zvýšila efektivita sítí.
Další cestou k ekologičnosti jsou standardizované nabíječky mobilních telefonů. Těch je ale stále málo a tak v současnosti vyráběné nabíječky s různými výstupy zbytečně komplikují život uživatelům i zatěžují životní prostředí. Pomalu se však díky tlaku počítačového průmyslu rýsuje řešení, kterým pravděpodobně bude mikro-USB výstup pro všechny mobilní telefony. Naopak nabíjení mobilních telefonů přes solární panely se zatím příliš neosvědčilo, neboť technologie je stále příliš drahá, píše deník New York Times.
Možností, jak snížit dopad výroby mobilních telefonů na životní prostředí, je také jejich recyklace. Ta je celosvětově velmi nízká a odhady statistik se pohybují mezi 3 a 10 procenty. Společnosti ale začínají hledat cestu, jak získat peníze z recyklace surovin z mobilů nebo k jejich opětovnému použití. V tomto segmentu se začínají prosazovat firmy jako RecycleBank nebo ecoATM.
Mobilní telefony budou prý v blízké budoucnosti také nabízet pomoc při snaze o udržitelný způsob života. Některé z aplikací nejnovějších modelů iPhone a Android pomáhají spotřebitelům omezit jejich domácí spotřebu energie nebo snížit spotřebu vozidel, napsal New York Times.
Součástí „zeleného“ telefonu je také minimum nebezpečných chemických látek. Dobré známky od organizace Greenpeace v tomto ohledu získávají firmy Sony Ericsson a Nokia, v popředí se drží také Motorola. Nokia se na vysoké příčky dostala letos díky vyřazení sloučenin bromu, chlorovaných zpomalovačů hoření a oxidu antimonitého z výroby.
Podle článku Katie Fehrenbacher „10 Ways Phone Companies Are Going Green“ zveřejněném na serveru The New York Times dne 20. října 2010.
reklama