NYT: Recyklace dražší než skládky
Tvrzení IBO vychází z detailního porovnání nákladů, které odbor veřejné hygieny vynaložil na odstranění jedné tuny odpadu. Porovnávaly se varianty, kdy se odpad vyváží na skládku a kdy se roztřídí a znovu využije. Druhá studie zkoumala, nakolik by se zvedla cena za zneškodnění městského odpadu, kdyby New York omezil svůj systém separovaného sběru. Neznamená to, že by rozpočtový úřad prosazoval konec recyklace materiálů, ale po skončení prvních dvanácti měsíců, během nichž program probíhá, je čas rozvrhnout budoucí podobu městské odpadové politiky.
"Zkoumáme teď ta čísla a lidé vědí, že se tím chceme zabývat", říká Douglas M. Turetsky, tiskový mluvčí IBO. "Chceme nabídnout lidem možnost vybrat si z nezávislých informací." Podle IBO utratila radnice za rok 2003 o 35 milionů dolarů více než v roce předchozím, kdy se likvidace odpadů prováděla běžným způsobem. Podobná zpráva v minulém roce vyvolala silné kontroverze a zastánci recyklování ji odsoudili jako nepoužitelnou. Zástupci ekologických organizací se již ozvali s tím, že zpráva je podle jejich názoru chybná. Recyklace odpadů v New Yorku je dlouhodobě citlivou záležitostí, která vyvolává vždy vášnivé debaty. V minulosti však ochránci životního prostředí argumentovali tím, že separovaný sběr například papíru nebo umělých hmot nechrání jen lesy a přírodní zdroje, ale je také finačně efektivní.
Tento argument měl přesvědčit městskou radu a primátora Michaela R. Bloomberga, aby znovu spustil program vybírání skleněných obalů, který byl přerušen v roce 2002 v rámci úsporných opatření. Ochránci životního prostředí poukazovali na to, že omezení recyklace bude stát město více peněz za likvidaci odpadů, což potvrdila kontrolní zpráva z minulého roku. Nová studie IBO zjistila, že v roce 2002, kdy obyvatelé města třídili kolem 20 % domovního odpadu, zaplatilo město za tunu odvezeného materiálu od 34 do 48 dolarů více za separovaný sběr, než když všechen odpad směřoval na skládky nebo do spaloven. Vyšší náklady jdou především na úkor dopravy, neboť odpadové vozy musejí jezdit na stejná místa vícekrát pro různý materiál.
Podle článku Erica Liptona The New York Times 2. 2. 2004. Pro prohlížení nutná bezplatná registrace.
reklama