NYT: Silnice bez sněhu a náledí představují pro přírodu dlouhodobou zátěž
Přírodu v okolí cest v Rocky Mountines ničí tuny písku, soli a tekutých chemikálií, které používají pracovníci údržby dálnic. Na některých místech se na okrajích silnice po desítky let hromadí štěrk, chemické látky a sůl, což velmi negativně působí na vodní zdroje a rostliny v křehkém horském ekosystému. Ministerstvo dopravy státu Colorado odhaduje, že bude potřeba 35 milionů dolarů na odstranění stávající ekologické zátěže a vybudování drenážních kanálů. Mark Udall, demokratický poslanec za Colorado, napsal Robertu Robertsi, regionálnímu řediteli Agentury ochrany životního prostředí (EPA): "Nejde o to stavět problém bezpečnosti silnic proti požadavkům ochrany přírody. Měli bychom se snažit o obojí. Musíme ochránit zdroje vody a stejně tak nabídnout řidičům během zimních měsíců naprosto bezpečnou mezistátní silnici číslo 70."
Poslanec Udall se dále dotazuje, zda je použití písku v souladu se zákonem o ochraně vody (Clean Water Act). O písku se obecně ví, že působí negativně na kvalitu vody, může zanášet prameny a dusit vegetaci. Používání chloridu hořečnatého na kluzké nebo namrzlé vozovky poškozuje karoserie automobilů. I další státy USA mají problémy s ochranou přírody v okolí silnic a v právě projednávaném rozpočtu na dopravu se objevil zvláštní dodatek, požadující dotace na odstranění znečisťujících látek.
Pětiletý výzkum, který proběhl v Kanadě, dokazuje, že soli a jedovaté látky poškozují vodní toky, půdu, rostliny, ryby a další volně žijící zvířata. Ředitel pobočky ministerstva dopravy v Coloradu Ed Fink říká, že každý způsob odstranění sněhu ze silnic bude negativně působit na životní prostředí. "Existuje mnoho srovnatelných způsobů, ale žádný není vhodný". Ed Fink spolupracuje na studii Národního programu výzkumu dálnic (NCHRP), jejímž výsledkem by měla být publikace porovnávající metody zjišťování stálosti klimatu. Výsledků výzkumu se obává celá řada soukromých společností, ať zástupců nákladní dopravy, turistického průmyslu nebo vodních zařízení.
Sdružení automobilistů tvrdí, že není možné, aby kvůli ochraně životního prostředí museli lidé v Coloradu používat silnice ve špatném stavu. Pracovníci vodohospodářských firem, zase tvrdí, že vláda chce sice bezpečnost pro automobilisty, ale zároveň tím chce zničit oblasti, kterými dálnice probíhají. Podle nich je všechno otázkou peněz, na 48 kalových nádrží, které by zachytily písek z celé silnice 70 by postačilo 1,5 milionu dolarů. To se zase nelíbí Agentuře ochrany životního prostředí, která toto technické řešení považuje za nákladné a příliš složité a upozorňují na rizika spojená s možným protržením nádrží.
Podle článku Mindy Sink The New York Times 08. 03. 2004. Pro prohlížení nutná bezplatná registrace.
reklama