Obliba jízdního kola dosáhla pomyslného stropu. Změnit to může nový pohled na mobilitu
Češi vyznávají hlavně rekreační cykloturistiku, na cyklovýlety vyráží alespoň někdy 72 % lidí, tvrdí to průzkum „Cykloturistika v ČR“, IPSOS pro CzechTourism, 2016. Němci oproti tomu používají jízdní kolo především k dopravě (74 %), vyjížďky ve volném čase jsou méně časté (51 %). Ukazuje to 2018 ADFC-Travelbike Bicycle Travel Analysis.
Investice do bezmotorové dopravy
Délka chráněných cest pro bezpečnou jízdu na kole u nás čítá celkem 3240 km, další tisíce kilometrů bezpečných cest vznikly ve městech v podobě jízdních pruhů pro cyklisty. Města a obce nebo jejich svazky mohou k jejich financování využít mimo jiné i zdrojů ze Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI). Od roku 2000 SFDI investoval více než 1,9 miliardy korun na výstavbu cyklistických stezek a jízdních pruhů pro cyklisty. Další 3 miliardy korun směřovaly na podporu projektů ke zvyšování bezpečnosti chodců a osob s omezenou schopností pohybu nebo orientace. Letošní zájem o příspěvky na cyklostezky byl rekordní, požadavky několikrát přesahují objem prostředků vyhrazených pro letošní rok.
Do roku 2016 mohly o příspěvek ze státního rozpočtu na cyklostezky žádat pouze jednotlivé obce a města, případně jejich svazky. Od roku 2017 se možnost čerpání otevírá i pro kraje. „Předpokládáme zvýšený zájem krajů o propojování již existujících komunikací pro cyklisty do souvislejších úseků,“ říká ředitel SFDI Zbyněk Hořelica a doplňuje: „Projekty mohou být většího rozsahu, který přesahuje působnost jednotlivých měst a obcí. Rozšíření možností čerpání prostředků pro kraje je proto logickým krokem v podpoře cyklistické infrastruktury.“
Nový pohled na dopravu
Stále nevyužitý zůstává potenciál cyklodopravy ve městech. Cyklistika přitom patří mezi nákladově nejefektivnější druhy dopravy. Každá koruna investovaná do podpory cyklodopravy se vrací nejméně třikrát. Cyklisté pomáhají řešit problémy, se kterými se potýkají obyvatelé ve městech jako je hluk, smog, nedostatek pohybu a koneckonců i mezilidské vztahy.
Zásadní kroky byly provedeny v posledních dvou letech. Podařilo se změnit zákon a vyhlášku i aktualizovat technické předpisy. „To je ale jen první krok. Zároveň je potřeba zapracovat na vytvoření podmínek pro rozvoj městské mobility. Na obcích a městech záleží, jestli tyto nové podmínky využijí naplno,“ říká Jaroslav Vymazal, předseda Asociace měst pro cyklisty. Od 1.6.2017 jsou k dispozici TP179 Navrhování komunikací pro cyklisty.
Asociace měst pro cyklisty proto připravuje v letošním roce setkání s odborníky i komunitami ve městech. Pro tento účel založilo sdružení také portál dobramesta.cz. Asociace měst pro cyklisty je zájmové sdružené právnických osob, které tvoří města, kraje, neziskové organizace a další partneři. V současné době má 76 členů. Cílem je nejen podporovat cyklistickou dopravu, ale také vytvářet podmínky pro šetrnou mobilitu. Asociace měst pro cyklisty začala jako jedna z prvních v České republice představovat principy plánu udržitelné městské mobility, aby tím mohla upozorňovat na problémy s podporou cyklistické a pěší dopravy.
reklama