Observer: Konec celní války prý zničí malé pěstitele banánů
Budoucnost malých pěstitelů je prý ponurá, problémy mohou čekat zejména země, které jsou na vývozu tropického ovoce hodně závislé
Licence: Volné dílo (public domain)
|
|
Foto: Ramchandran/Wikimedia Commons |
Zemědělci z Afriky, Karibské oblasti a z oblasti Tichého oceánu sdružení ve skupině ACP, celkem 71 států, měli v minulosti volný přístup na evropské trhy. Evropa tak v podstatě zvýhodňovala své bývalé kolonie při dovozu zboží. Pěstitelé z Jižní Ameriky přitom museli platit clo za dovoz banánů ve výši 176 euro za tunu. V prosinci se po mnoha letech jednání podařilo WTO tato dvojkolejná cla zrušit. Všichni dovozci budou tedy platit stejné, mírnější clo, a chudé země dostanou pomoc ve výši 200 miliard euro.
Co se týká obchodu, mělo by dojít k narovnání pravidel. Problém je ale prý ještě jinde. Pěstitelé ze zemí ACP provozují většinou malé farmy a ty prý nebudou schopné konkurovat levným banánům z Jižní a Střední Ameriky. Ty prý zaplaví trh svým ovocem, které pochází z obrovských monokulturních plantáží. Ty vznikají na úkor původního deštného pralesa. Ochránci přírody také poukazují na obrovské množství zemědělských chemikálií, které se při pěstování banánů používají. Celosvětově se více pesticidů při pěstování používá už jen u bavlny, píše týdeník Observer.
Budoucnost malých pěstitelů je prý ponurá, problémy mohou čekat zejména země, které jsou na vývozu tropického ovoce hodně závislé. I podle WTO budou nová pravidla znamenat určité změny. Otázkou zůstává, jak mohou malé a ekologicky udržitelné farmy soutěžit s velkými plantážemi. Mají být konkurenceschopné v tom, že napodobí úspěšný model – monokultury, které nahradily většinu pralesa v Kostarice, ptá se Observer.
Podle Guardianu na dohodě vydělá především pět konglomerátů vývozů banánů, včetně firem Chiquita, Fyffes a Del Monte, které ovládají 80 % světového obchodu díky svým plantážím soustředěným v Jižní Americe. A také zákazníci v Evropě, pro které by měly banány zůstat na současných, nízkých cenách. Například v Británii jsou banány třetím zbožím, za které nejvíce zákazníci utrácí v supermarketech. Proto jsou také banány zásadní zbraní v cenové válce obchodů. V říjnu jeden z řetězců snížil cenu na 38 pencí za kilogram (zhruba 11 korun), tedy na nejnižší úroveň od druhé světové války.
Podle článku Lucy Siegleové "Is it time to boycott Latin American bananas?" zveřejněného týdeníkem Observer 7.2. 2010.
reklama