Od Nového roku by měly ČD začít fungovat jako akciová společnost
Ten zároveň znovu zdůraznil, že jedním ze základních principů transformace drah je přeměnit dosavadní státní organizaci ČD v obchodně podnikatelský subjekt zaměřený na zisk. "Musíme zároveň zajistit rovné podmínky pro všechny druhy dopravy," zdůraznil Zelený. V této souvislosti připomněl, že zatímco autobusoví dopravci za užívání dopravní cesty neplatí, ČD však ano. Dodal zároveň, že je nutné zajistit pro všechny dopravce rovný přístup na koleje, tedy za stejnou cenu a stejných podmínek.
Podle Zeleného je však zároveň nezbytně nutné vyřešit financování osobní železniční dopravy. Zatímco železniční nákladní přeprava je již několik let po sobě zisková, utápějí ČD tyto zisky v osobní přepravě, jejíž skutečné náklady jim stát trvale není schopen zaplatit. "Je nutné stanovit přesný rozsah objednané osobní železniční dopravy a v plném rozsahu jí uhradit," pokračoval Zelený s tím, že jízdné by se mělo pohybovat přibližně na hranici 30 procent nákladů na přepravu daného cestujícího, tedy na stejné úrovni jako dnes.
Zelený stejně jako náměstek ministra dopravy a spojů Pavel Stoulil se neobávají toho, že by vláda vzešlá z červnových parlamentních voleb proces transformace ČD nějak zpomalila či dokonce zastavila. "Princip transformace drah musí být dodržen, vyplývá to z evropských směrnic," řekl Stoulil. Dodal, že výsledný zákon o transformaci ČD je kompromisem mezi představami pravice a levice.
reklama