Olověná vyvažovací tělíska pro osobní auta končí
Podle informací ministerstva dopravy (MD) mohou pneuservisy mít v zásobě olověná závaží nakoupená před prvním červencem a tato závaží mohou používat až do vyčerpání zásob. Musí je ovšem nakoupit v obvyklém množství, které nesmí přesahovat stav běžných zásob. Kontrolou se bude podle MD zabývat Česká obchodní inspekce společně s Českou inspekcí životního prostředí. Tyto inspekce mohou ministerstvu dopravy dávat podněty k zahájení řízení s distributorem, který uvedl na trh olověná závaží. Podle zákona o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích hrozí takovému distributorovi pokuta až 50 milionů korun.
Svaz prodejců a opravářů motorových vozidel (SAČR) na svých webových stránkách uvádí, že se evropští výrobci vyvažovacích tělísek rozhodli nahradit olovo zinkem. Není to však jednoznačně výhodná volba. Zinková závaží mají menší specifickou hmotnost, takže zinková tělíska budou větší než olověná o stejné hmotnosti. To podle SAČR není zanedbatelné, stejně jako vyšší cena zinkových vyvažovacích tělísek, která bude zřejmě více než trojnásobná. Podle Simenona Nezbedy, obchodního manažera firmy DD Pneu, která dodává vyvažovací tělíska, je možnou alternativou ještě cín nebo nerezová ocel. Všechny tři alternativy jsou dostupné jak v naklepávací, tak nalepovací úpravě. Podle studie Evropské unie, o kterou se opírá směrnice 2000/53/ES, jsou ocelová závažíčka stejně drahá jako olověná.
Před závažíčky z oceli však SAČR varuje: pokud by se nechtěně uvolnila, mohlo by za určitých okolností dojít až k zablokování kola vzpříčeným tělískem v součástech brzdového systému. Takové nebezpečí je u měkkých kovů o hodně menší nebo nepřichází vůbec do úvahy.
Podle SAČR nepředstavují pro pneuservis nebo autoservis zinková tělíska žádnou podstatnou změnu. Montáž a demontáž zinkových tělísek je shodná s olověnými. Není tedy nutné kupovat nová zařízení pro vyvažování pneumatik. V podstatě jedinou změnou je, že nová závažíčka budou dražší.
Zákaz distribuce olověných vyvažovacích závaží vychází ze Směrnice 2000/53/ES o vozidlech s ukončenou životností, která mimo jiné omezuje používání nebezpečných látek v automobilech. Kromě olova jde ještě o rtuť, kadmium a šestimocný chrom. Omezení používání olověných závažíček by se mělo zajistit, aby se olovo nedostávalo coby odpad do spaloven či na skládky. Olověná závaží se také dostávají do životního prostředí tak, že odpadnou během provozu z kola. Olověná závaží jsou sice potažena ochrannou vrstvou, ta však může být narušena například mechanicky a nezabrání tak úniku olova do prostředí. Více viz autorův příspěvek v diskusi.
Lidé, kteří mají na svých vozech olověná závaží, je nemusejí měnit až do doby nutnosti nového vyvážení kol.
reklama