Otevřena cyklotrasa Praha - Karlštejn
Podle Petra Štěpánka je trasa ideálním sportovním i kulturním vyžitím pro obyvatele Prahy, hlavně pak pro obyvatele místního sídliště. Dvacetikilometrová trasa je vhodná i pro méně zdatné sportovce či rodiny s dětmi, neboť je možno v cíli nasednout na vlak se zjednodušenou přepravou kol a pohodlně se dopravit na Smíchovské nádraží a odtud městskou dopravou domů. Výlet je možno zpestřit prohlídkou hradu Karlštejna nebo koupáním v Berounce. Zdatnější cyklisté mohou trasu využít i k delším výletům, neboť v Karlštejně se trasa napojuje na cyklostezku do Vídně.
Trasa vede od stanice metra Luka přes Řeporyje, Ořech, Chýnici, Kuchař, Trněný Újezd a Mořinu do Karlštejna. Je vedena po stávajících komunikacích I. a II. třídy, od obce Mořina vede stezka Chráněnou krajinnou oblastí Český kras, v Karlštejně pak vede po pěší zóně. Cestou je potřeba vyjet pár stoupání, v celkovém profilu se trasa ale spíše svažuje a odměnou je dlouhý sjezd z Mořiny k hradu.
Trasa má i svá úskalí, jedno nepříjemné místo je hned na počátku cesty, v Řeporyjích, kde je třeba před křižovatkou odbočit vlevo, abychom se za křižovatkou mohli opět napojit na původní směr. Druhé nepříjemné místo je u obce Chýnice, kde se objíždí serpetína, vedoucí do Chýnice. Několikakilometrová objížďka z části vede po polní cestě.
Na podrobnosti, týkající se nové trasy, jsme se zeptali Petra Štěpánka.
EkoList: V sobotu 7.4.2001 proběhlo slavnostní zahájení provozu nové cyklotrasy Praha - Karlštejn. Jak vlastně vznikl nápad udělat tuto trasu?
Vracel jsem se jednou z výletu na kole přes Karlštejn do Prahy a všiml jsem si, že je to až na metro těsně pod dvacet kilometrů. Hned mi tehdy došlo, že bude možno vyznačit cyklotrasu vhodnou pro rodinnou rekreaci. Ze sídlišť jihozápadního města jste na Karlštejně za hodinku až dvě.
EkoList: Trasa je vedena po stávajících komunikacích. Skoro by se zdálo, že ji stačilo pouze vybavit značkami a může se vyjet. Skutečnost bude ale asi jiná. Jak dlouho trvala realizace tohoto projektu a co všechno to obnášelo? Podílel se nějaký další subjekt kromě Oživení na realizaci této trasy?
Od nápadu k realizaci uběhly 3 roky. Začali jsme jednáním se Sdružením obcí za záchranu Českého krasu, s okresním úřadem Praha - západ, s městskou částí Praha 13. Později se přidalo sdružení obcí Region Jihozápad a městská část Praha - Řeporyje. Každá obec dala pět tisích korun. Pouze hlavní město Praha nedalo ani halíř. Naše sdružení připravilo projekt značení, ten byl projednán se silničními správními úřady a policií v Berouně, Praze - západ a hl. m. Praze. Ohromně tehdy pomohla paní Vránová z Okresního úřadu Praha - západ a starostka Mořiny paní Francová. Důležitější ale je, že obce trasu zanesly do územních plánů a při troše dobré vůle půjde při nové výstavbě a rekonstrukci stávajících komunikací vybudovat samostatnou cyklostezku.
EkoList: Kolik stála "výroba" trasy, a kolik bude stát její údržba, je-li nějaká třeba?
Celé to stálo něco pod sto tisíc korun plus desítky hodin nasazení dobrovolníků. Vzhledem k tomu, že se jedná o regulérní schválené dopravní značení, údržbu provádí v Praze TSK a mimo Prahu Správa a údržba silnic.
EkoList: Jste spokojeni s úrovní bezpečnosti této trasy? (Mám na mysli konkrétně jedno místo v Řeporyjích, kde bylo nutno odbočit vlevo do postraní uličky, abychom se vzápětí opět vrátili na původní silnici.)
V Řeporyjích a Chýnici jsme museli provést změny podle připomínek Dopravního Inspektorátu Policie ČR. Sami se domníváme, že by bylo lepší vést cyklisty v těchto úsecích po hlavní silnici.
EkoList: Na tiskové konferenci jste zmínil, že v horizontu pěti až deseti let povede tato trasa po samostatné komunikaci. To je velmi dlouhá doba, co brání jejímu rychlejšímu zřízení?
Absolutní nezájem státu a samosprávy o rozvoj cyklostezek. Přestože cyklistice se věnuje více lidí než všem míčovým hrám dohromady a přestože kolo používá jako dopravní prostředek několik procent populace, prakticky neexistují dotační tituly. Fond dopravní infrastruktury vyčlenil pro celou republiku 10 miliónů Kč na cyklostezky, za což se dá postavit v každé obci asi 80 centimetrů cyklostezky. V hlavním městě Praze se za stejné peníze dá postavit zhruba 50 metrů v každém katastrálním území. Takže třeba Nusle nebo Vinohrady by se dočkali jednoho kilometru za dvacet let.
EkoList: Byl jste zklamán počtem účastníků, kteří přijeli na otevření trasy?
Ne. Za deštivého chladného počasí dorazili i lidé s dětmi a až na Karlštejn dojela osmiletá dívka. Tahle trasa bude jednou z nejfrekventovanějších, koneckonců vede z největšího města na nejnavštěvovanější hrad.
Fotogalerie - Otevření cyklotrasy Praha - Karlštejn 7. 4. 2001
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
reklama