Otevření Blanky postupně doprovodí další změny v dopravě. Podle Auto*Matu pro zklidnění města nestačí
V souvislosti s otevřením tří nových tunelů v Brusnici, Dejvicích a Bubenči Praha postupně zavede další změny v dopravě. Podle náměstka pražské primátorky pro dopravu Petra Dolínka je už připravena nová signalizace na magistrále, brzy má dojít ke zklidnění Veletržní ulice jejím zúžením na dva pruhy a vyhrazením prostoru pro cyklisty.
Další opatření chce město zavádět postupně na základě výsledků měření intenzity dopravy, emisí a hluku v dotčených oblastech. "Nejsem úplně příznivcem toho, udělat radikální řešení a pak se divit, že nám zkolabovala doprava," říká Petr Dolínek. Změny budou proto následovat krok po kroku na základě doporučení městských částí a dopravních odborníků během dalších měsíců. Při vyhodnocování nové situace v pražské dopravě město využije mimo jiné i drony, které budou z výšky sledovat dopravu na křižovatkách.
Uvažuje se například o uzavření Malé Strany pro tranzitní dopravu. Do budoucna by se pak mohlo město nákladní dopravě nad 12 tun podle Petra Dolínka uzavřít mimo dálnice a rychlostní silnice zcela.
Tunely by měly v budoucnu využívat i některé autobusové linky MHD.
„Nechceme-li, aby se Praha s novou dopravní kapacitou doslova zavalila auty, je souběžná větší regulace dopravy nutná z důvodu předběžné opatrnosti. Od nefunkční regulace se dá vždycky ustoupit, naopak, když si někam pustíte moc aut, už jen velmi těžko je budete odtud dostávat pryč. Karmelitská a Smetanovo nábřeží jsou toho dlouhodobě smutným příkladem,“ nesouhlasí s postojem Prahy Vratislav Filler ze sdružení Auto*Mat, které dlouhodobě usiluje o větší podporu veřejné, pěší a cyklistické dopravy.
Pokud chce Praha podle Auto*matu skutečně zklidnit centrum, měla by ihned po zprovoznění tunelu odklonit z ulic Malé Strany a Starého Města tranzitní automobilovou dopravu. A v co nejkratším čase po zprovoznění tunelu se alespoň pokusit o zklidnění dalších ulic a později připravit jejich revitalizaci.
„K dočasnému zklidnění ulic pomůžou např. mobilní opatření a přemalování (například přechody, parkování, cyklopruhy), díky čemuž by v případě negativních efektů byla tato opatření snadno odstranitelná. Přesně tak to udělali například v New Yorku při zklidňování Times Square. Nemůžeme roky čekat na stavební úpravy, protože chování řidičů se změní již pár dnů po zprovoznění tunelu,“ doplňuje za Auto*Mat Marek Bělor.
reklama