Ovzduší v Ostravě bylo loni nejlepší za dobu srovnatelných měření
Kvalita ovzduší se meziročně zlepšila na všech ostravských měřicích stanicích a na žádné z nich nebyl překročen roční imisní limit pro polétavý prach PM10. "Ovzduší v Ostravě se dlouhodobě významně zlepšuje. Výsledky, které hodnotí jeho kvalitu za rok 2020, jsou nejlepší v historii měření. Minulý rok navíc nebyla vyhlášena ani jednou smogová situace. Vděčíme za to nejen příznivému počasí a v loňském roce paradoxně dopadům pandemie covidu-19, která znamenala mírný pokles hospodářských aktivit i menší objem dopravy," uvedla Šebestová.
Podle ní ale situaci díky ekologickým opatřením ovlivňuje také celkový pokles emisí u všech hlavních typů zdrojů znečišťování. Patří k nim průmysl, doprava a lokální topeniště.
Překročení limitu denních koncentrací polétavého prachu loni zaznamenala jen stanice v Ostravě-Radvanicích, která je v ulici Nad obcí a je vedena jako průmyslová. Ze zákona lze krátkodobé koncentrace prachu v ovzduší překročit nejvýše 35 dnů v roce, u této stanice byl překročen denní imisní limit pro PM10 ve 41 dnech, o rok dříve to však bylo 63 dnů.
"Příčiny zlepšení kvality ovzduší jsou komplexní. K pozitivnímu výsledku přispěly na jedné straně mimořádně dobré rozptylové podmínky, hlavně v prvních dvou měsících roku, loňský rok byl také celkově vlhčí. V případě poklesu koncentrací oxidů dusíku hrálo roli i omezování dopravního provozu v souvislosti s epidemiologickými opatřeními," uvedla vedoucí oddělení kvality ovzduší ČHMÚ Blanka Krejčí.
Kvalitu ovzduší v Ostravě ovlivňuje několik faktorů. Kromě geografické polohy a povětrnostních podmínek hraje velkou roli hromadění zplodin z průmyslových zdrojů, lokálních topenišť, z dopravy a velkou měrou hlavně v zimních měsících přeshraniční přenos emisí z Polska.
Šebestová řekla, že město se snaží kvalitu ovzduší zlepšit řadou aktivit. V Ostravě se například četněji, než ukládá zákon, čistí cesty od prachu. Za ekologičtější variantu se obměňují i vozidla veřejné dopravy. "Již během několika týdnů budou odstaveny všechny dieselové autobusy a nahrazeny nízkoemisními nebo zcela bezemisními vozy. Na budovách města snižujeme energetickou náročnost, pracujeme na obnově nebo založení nových parků, výsadbě izolační zeleně, zatravňování tramvajových pásů," dodala.
reklama