Pešán: Zákon o potravinářské inspekci může likvidovat podnikatele
"Návrh zákona obsahuje přinejmenším dva zásadní problémy. Stanovuje totiž možnost sankcí, které má SZPI, a zatímco u pokut, které mohou dosahovat i milionu korun, podléhá jejich udělení správnímu řádu, tak u sankcí, kde může inspektor zastavit na základě zjištěných nedostatků výrobku, lze uvažovat o ztrátách i v řádech několika milionů korun, a to je mimo správní řád. S tím absolutně nesouhlasím a to se musí v zákoně upravit, neboť je nepřípustné, aby bylo možné se při takovémto rozhodnutí vyhnout správnímu řádu a nechat rozhodnutí na tom, že se postižený může odvolat k řediteli pobočky SZPI a jeho rozhodnutí je konečné. To dává příliš velké pravomoci rozhodovacímu orgánu a skýtá potenciální riziko naprosté likvidace výrobce," konstatoval Pešán. Dalším problémem je podle něj absence výběrových řízení při výběru akreditovaných laboratoří.
Důvodem zákona o SZPI jsou podle ministerstva zemědělství změny v předpisech upravujících činnost inspekce, potřeba harmonizace s legislativou EU, změny v podnikatelských vztazích a nové územní členění státu. Zákon má zajistit kontrolní činnost SZPI v návaznosti na nově vzniklé kraje a především zavádí nová oprávnění při vydávání osvědčení jakosti potravin nebo surovin určených k jejich výrobě, včetně čerstvého ovoce a zeleniny, a pravidla zápisu označení původu a zeměpisných označení do rejstříku Úřadu průmyslového vlastnictví. Zákon rozšiřuje dosavadní kompetence SZPI, a to v oblasti spolupráce s dozorovými orgány Evropského společenství a celními orgány při propouštění zboží na území ČR a stanovuje povinnost podnikatelů oznámit při uvádění čerstvého ovoce, čerstvé zeleniny a konzumních brambor na trh tuto skutečnost dozorovému orgánu SZPI.
reklama