https://ekolist.cz/cz/zelena-domacnost/zpravy-zd/planetark-nemecke-supermarkety-prevzaly-prodej-bipotravin
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

PlanetArk: Německé supermarkety převzaly prodej bipotravin

19.2.2007 09:28 | PRAHA/NORIMBERK (EcoMonitor)
V minulém roce se v německých supermarketech prudce zvýšila nabídka biopotravin a předpokládá se, že v letošním roce bude jejich prodej ještě stoupat. Podle odhadů prodaly loni řetězce potraviny pocházející z ekologického zemědělství za více než dvě miliardy euro, píše agentura Reuters.
 

Podle Kai Kreuzera celkový prodej biopotravin v Německu stoupl za poslední rok na 4,5 miliardy euro, což představuje nárůst o 17 % oproti roku předcházejícímu. To znamená, že větší díl prodeje biopotravin vzaly do svých rukou velké obchodní řetězce, zaznělo na konferenci BioFach v Norimberku. Stále větší zaměření německých supermarketů na biopotraviny vede dokonce k tomu, že mnohé malé obchody, které začaly s propagací a prodejem potravin z ekologického zemědělství, dnes téměř krachují, píše agentura Reuters.

„Před pouhými pěti, deseti lety se o biopotraviny zajímala pouze malá část zákazníků, která měla zájem o ochranu životního prostředí,“ prohlásil Kreuzer. „Dnes nakupuje alespoň některé potraviny v bio kvalitě kolem osmdesáti procent obyvatel“. Také se významně rozšířila nabídka ekologického zemědělství. Vedle dřívějších základních potravin, jako je máslo, mléko a brambory, dnes oficiální německou značku bio získalo 35 tisíc druhů zboží. Podle Kreuzera stojí za mohutným zájmem supermarketů o ekologické potraviny i to, že na konvenčních potravinách nemají tak velký zisk.

V Německu jsou ceny potravin jedny z nejnižších v Evropě, což je důsledek konkurenčního boje mezi obchodními řetězci supermarketů a diskontních prodejen. „Zisk z prodeje běžných potravin představuje asi dvě procenta, jaká je marže u biopotravin není známo, ale rozhodně bude podstatně vyšší,“ řekl Kai Kreuzer. Biopotraviny by také podle Kreuzera měly vylepšit pověst obchodů v očích veřejnosti, zejména u diskontních prodejen.

Greenpeace a další organizace ochránců životního prostředí v minulých letech opakovaně upozorňovaly na velmi vysoký obsah pesticidů v levném ovoci a zelenině nabízené diskonty, což prodejnám odlákalo zákazníky. Německý trh s biopotravinami však v té době ignoroval levné velkoprodejny a namísto doma se obchodníci začali rozhlížet v zahraničí.Když zavedl řetězec Lidl do své nabídky bio mléko, dováželo se z Dánska, píše agentura Reuters.

Podle Kreuzera dnes diskontní prodejny našly cestu, jak nabízet zákazníkům biopotraviny, a to velkém množství. Přehlížení levných velkoprodejen ze strany ekologických zemědělců sice skončilo, smíšené pocity ale přetrvávají pořád. „Někteří lidé věří, že větší zájem o biopotraviny je pro celé odvětví požehnáním,“ prohlásil Kreuzer. „Řada dalších je přesvědčena, že je jen otázka času, kdy diskonty využijí svoji převahu a začnou tlačit na dodavatele biopotravin, aby snížili ceny, stejně jako to proběhlo u konvenčních potravin“.

Podle článku agentury Reuters na serveru PlanetArk 16.2. 2007


reklama

 
Hugo Charvát

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist