https://ekolist.cz/cz/zelena-domacnost/zpravy-zd/policie-v-ulicich-prahy-kontroluje-technicky-stav-vozidel
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Policie v ulicích Prahy kontroluje technický stav vozidel

28.2.2019 08:06 | PRAHA (ČTK)
Včerejší kontrola je druhá, kterou policie ve spolupráci s městem uspořádala.
Včerejší kontrola je druhá, kterou policie ve spolupráci s městem uspořádala.
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Zdroj | Praha.eu
Dopravní policisté na popud vedení hlavního města začali se zkušebními kontrolami technického stavu vozidel. Cílem je primárně odhalit auta s odmontovaným filtrem pevných částic. Policii zatím schází technika pro přímé měření emisí, takže podezřele vypadající auta zastavují a napojují na řídící jednotku, která provede diagnostiku. Pokud odhalí závadu, posílají policisté řidiče na stanici technické kontroly (STK). Kontroly se budou pravidelně opakovat. Novinářům to včera na jedné z kontrol řekli zástupci magistrátu a policie.
 

Ministerstvo dopravy vypsalo soutěž na nákup přístroje, který bude schopen odebírat přímo vzorky výfukových plynů ze silnice a obratem vyhodnocovat, zda dané vozidlo nemá odmontovaný či nefunkční filtr pevných částic. Takových vozů je podle předchozích měření v metropoli zhruba pět procent, produkují však asi polovinu prachových částic označovaných jako PM10, které patří mezi zplodiny nejškodlivější pro zdraví. Podle ministerstva začne mobilní měřicí jednotka v Praze a Středočeském kraji fungovat v polovině roku.

Podle náměstka primátora pro životní prostředí Petra Hlubučka (STAN) nechtělo vedení města s ohledem na špatnou kvalitu ovzduší v metropoli čekat na zakoupení speciální techniky, a iniciovalo proto kontroly založené na vizuálním vytipování možných hříšníků. Zastavené vozy policisté nekontrolují pouze s ohledem na míru emisí, ale posuzují celkový technický stav vozidla. I když tedy bude mít na pohled "čoudící" auto emise v pořádku, může dostat pokutu za něco úplně jiného. Provinilý řidič může podle Hlubučka dostat pokutu až 50.000 korun, v krajním případě může být vozidlo i odstaveno z provozu.

Včerejší kontrola je druhá, kterou policie ve spolupráci s městem uspořádala. Vozy, u kterých předběžná diagnostika odhalí problém, policisté doprovodí do nejbližší STK, se kterou se na tom předtím domluví. Při nedávné první zkušební kontrole se podle náměstka primátora pro dopravu Adama Scheinherra podařil odhalit jeden vůz s odmontovaným filtrem. "Říkat kdy a kde ty kontroly budou, není úplně ideální, protože budou prováděny namátkově. Ale mohu slíbit, že budou prováděny pravidelně a co nejvíce," doplnil náměstek Hlubuček.

Nové vedení hlavního města si zlepšování kvality ovzduší vytyčilo jako jeden z důležitých bodů programu. Praha je po Ostravě druhým nejznečištěnějším městem v republice, přičemž až 80 procent znečištění produkuje doprava. Vedení magistrátu se proto chystá obnovit například plán zavedení nízkoemisní zóny, která by povolila vjezd do širšího centra města jenom autům s menšími emisemi. Rada prověří také možnost zpoplatnění vjezdu do centra a tento týden schválila zavedení MHD zdarma v době smogových situací. V plánu je také vyhláška zakazující topení uhlím.


reklama

 
Další informace |
Líbil se vám článek? Přispějte si na napsání dalšího.
Petr Schreib
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist