Poplatky za skládkování i park Křivoklátsko chce prosadit ministr Dusík
„V silniční dopravě budeme dlouhodobě působit na převod nákladní dopravy na železniční. Vnímáme i to, že v současné době bohužel není politická vůle k zákazu víkendových jízd kamionů,“ řekl dnes ministr životního prostředí Jan Dusík
|
|
Foto: Jan Stejskal/Ekolist.cz |
Do té doby chce nový ministr ve sněmovně prosadit novelu odpadového zákona, která bude posuzovat technická hlediska skládkování. Návrh nového zákona o odpadech, který navýší poplatky za skládkování, chce dovést alespoň do druhé fáze připomínkování.
K legislativním plánům Jana Dusíka patří i projednání novely zákona o obchodování s emisními povolenkami, aby byla do systému zahrnuta i letecká doprava. Usilovat bude podle svých slov o schválení zákona o zemědělském půdním fondu. Ten má omezit zastavování krajiny. Společně s ministerstvem průmyslu a obchodu chce Dusík pracovat na legislativě obnovitelných zdrojů pro výrobu tepla. „Stát by měl jít příkladem,“ uvedl Jan Dusík, „navrhneme proto stanovit nařízením vlády, aby byly novostavby a zásadní rekonstrukce budov veřejných institucí od roku 2011 realizovány pouze v nízkoenergetickém standardu.“
Dusík se dále se svým týmem prý pokusí motivovat ministerstvo dopravy tak, aby se přiklonilo směrem k ekologičtějším způsobům dopravy, tedy pěší turistice a investicím do cyklodopravy ze Státního fondu pro dopravní infrastrukturu. „V silniční dopravě budeme dlouhodobě působit na převod nákladní dopravy na železniční. Vnímáme i to, že v současné době bohužel není politická vůle k zákazu víkendových jízd kamionů,“ upozornil ministr životního prostředí.
Co se týče cyklistiky samotné ministerstvo pořídilo dvě služební kola, jejichž využití teď zkouší a pokud se u zaměstnanců osvědčí, zakoupí jich více. Nebyla prý vybrána pro cesty do práce a domů, ale na služební cesty po Praze. Zatím to ale vypadá, že kola mají větší význam v regionech, kde není tak hustá doprava. Do jara chce ministr předložit vládě nový zákon o ochraně ovzduší, který je nyní v meziresortním připomínkovém řízení.
Pokračovat se bude v přípravách vyhlášení Národního parku Křivoklátsko, uvedl Jan Dusík. Podle něj není ale reálné předpokládat, že by sněmovna v nynějším složení přijala potřebný zákon. Do finální fáze by naopak v příštím půlroce mohly dospět práce na vyhlášení jihomoravské Chráněné krajinné oblasti Soutok na Dolní Moravě a rozšíření Chráněné krajinné oblasti Kokořínsko.
Ohledně jednání Kodaňské konference jde podle Jana Dusíka především o udržení maximálního navýšení teplot maximálně o 2 C , o snížení emisí o 25 až 40 % v rozvinutých zemích a rozložení financování po roce 2013. „Pro Evropu existuje jasný závazek - 20 až 30 % snížení emisí skleníkových plynů, za Českou republiku pak práce s klimaticko-energetickým balíčkem a čerpání z návrhů o ochraně klimatu, který jsme předložili a je nyní v připomínkovém a mezirezortním řízení,“ uvedl ministr.
"Co se týče prodeje povolenek, neprodali jsme zatím všechno, co jsme prodat chtěli", prohlásil dnes Dusík. Celkový objem kreditu 150 milionů tun tak zůstane pravděpodobně v přebytku. Na prodeji tun emisí, které stát v 90. letech nepropálil, Česká republika vydělala 16 miliard korun. Podle ministra jsme prodali nejvíc ze všech hráčů, kteří povolenky nabízeli: „Trh je přesycený, o koupi povolenek teď není takový zájem. Čeká se na to, jak dopadne kodaňská konference.“ V Kodani se bude mluvit i o tom, jakým způsobem naložit s přebývajícími jednotkami. Podle Dusíka vznikne patrně pravidlo pro převod kreditů současného kjótského období do toho následujícího, pod novou mezinárodní dohodou.
reklama