https://ekolist.cz/cz/zelena-domacnost/zpravy-zd/praha-resi-financovani-severozapadni-casti-mestskeho-okruhu
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Praha řeší financování severozápadní části městského okruhu

10.7.2003 11:42 | PRAHA (ČIA)
Možnosti financování projektu výstavby severozápadní (SZ) části městského okruhu (MO) řeší v těchto dnech její investor - hlavní město Praha. Jak na dnešní mimořádné tiskové konferenci informoval náměstek primátora Jiří Paroubek, sama Praha tuto investiční akci, která si vyžádá téměř 20 miliard korun, ze svého rozpočtu hradit nemůže.
 

Pro severozápadní část okruhu v úseku Myslbekova - Pelc Tyrolka vypracovala společnost Deloitte ! Touche variantní návrh možností úhrady těchto staveb. V pátek 11. července tuto studii, která řeší projekt po stránce legislativní i finanční, projedná městská rada.

Podle Paroubka by nejvýhodnější variantou financování byla kombinace veřejného a soukromého sektoru. Odborníci navíc předpokládají, že kromě snadnějšího financování by toto partnerství znamenalo i zkrácení termínů výstavby. Aby však mohlo město přenést financování stavby, provozu a údržby dálnic na smluvního partnera, muselo by dojít k novelizaci zákona o pozemních komunikacích, který tento postup dovoluje pouze státu, nikoli obcím a regionům. Paroubek však věří, že této změny Praha dosáhne.

Město vzhledem ke své zadluženosti, která v současnosti činí zhruba 31 miliard korun, nemůže vydat další obligace za 20 miliard, aby městský okruh zaplatilo. Jako potenciální zdroj příjmů na financování MO je ve studii považován například výběr daně z uhlovodíkových paliv a maziv, zvýšení daně pro vozidla s nadměrnou hmotností, zavedení městských poplatků, pražské silniční známky, poplatky z ubytování v pražských hotelech apod. Náměstek však dodal, že veškeré tyto kroky jsou zatím v počáteční fázi, o všem bude teprve jednat jak městská rada, tak zastupitelstvo.

Další variantou financování MO by mohl být úvěr od komerčních bank. Praha dostala nabídku na úvěr od Evropské investiční banky (EIB) na dobu 25 let. EIB však požaduje, aby město získalo ještě jiné zdroje do výše 50 procent. Ty by právě podle Paroubka mohl zajistit soukromý investor.

Výstavba severozápadní části městského okruhu by měla být zahájena ve druhé polovině příštího roku. Stavba se skládá ze tří úseků. První úsek Špejchar - Pelc Tyrolka měří 4,32 kilometru a předpokládaný termín realizace je od roku 2004 do roku 2009. Úsek Myslbekova - Prašný most je dlouhý 915 metrů, jeho výstavba se uskuteční v letech 2007 až 2011. Poslední část dlouhá 660 metrů vede od Prašného mostu ke Špejcharu a celá je vedena tunely. S realizací se počítá v letech 2010 až 2012.


reklama

 

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist