https://ekolist.cz/cz/zelena-domacnost/zpravy-zd/praha-zdrazuje-jizdne
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Praha zdražuje jízdné

27.5.2005 15:00 | PRAHA (EkoList)
Po pěti letech se zvyšují ceny jízdenek městské hromadné dopravy v Praze. Podle radních je důvodem zdražení to, že peníze vybrané za jízdné v současnosti pokrývají pouze něco málo přes dvacet procent nákladů. Nové tarify začnou platit od začátku července.
 

Nejvyšší nárůst ceny je u nepřestupní jízdenky, kde se cena zvyšuje z osmi korun na čtrnáct (nárůst o 75 %) a u přestupní jízdenky z 12 korun na 20 (67 %). Zároveň se prodlužuje délka platnosti základní jízdenky z 60 minut na 75 a z 15 minut na 20 u nepřestupní, na kterou se dá v metru cestovat místo současných čtyř stanic pět. Na druhé straně zdražení ročních, čtvrtletních a měsíčních kupónů se pohybuje pouze kolem deseti procent. „Návrh na zvýšení cen jízdného vychází z nutnosti zajistit financování provozu Pražské integrované dopravy v potřebném rozsahu vzhledem k nárůstu počtu cestujících,“ říká Jiří Prokel, ředitel ROPID. „Zvyšování počtu cestujících je trend pozitivní, vyvolává ale požadavek na odpovídající zvýšení dopravy v dotčených lokalitách města, například směrem na letiště“.

Pražská tramvaj linky číslo 4 na zastávce Anděl.
Foto: Radek Svítil/EkoList
Takový krok odmítá ekologická organizace Děti Země. Podle ní je zdražování v rozporu se zájmy obyvatel Prahy, protože povede jen k dalšímu nárůstu přebujelé automobilové dopravy. Tak jako při všech předchozích zdraženích totiž podle Dětí Země dá část lidí přednost jízdě automobilem.

„Smutné je, že ti, co se k životnímu prostředí chovají šetrně a využívají MHD, musí platit stále víc, kdežto ti, co ostatním prostředí „otravují“, neplatí kromě benzínu nic,“ komentuje chystané zdražování Vojtěch Toman z Dětí Země. „Místo tahání dalších peněz z kapes Pražanů by město mělo raději hledat úspory v neprůhledném hospodaření Dopravního podniku a jiné zdroje financování, například mýtné za vjezd do centra po vzoru Londýna.“

Podle radních města Prahy došlo v sedmi letech, po které zůstávala cena jednotlivých jízdenek nezměněna (kupony se zdražovaly před pěti lety), k nárůstu cen energií a pohonných látek a významně se zvýšila daňová zátěž. Podle radních je rozdíl mezi cenou jízdy a cenou jízdenky v Praze výrazně vyšší, než v jiných městech Evropy. „Nůžky mezi městskými dotacemi a podílem, kterým na hromadnou dopravu ve městě přispívají cestující, se nemohou rozevírat do nekonečna. Tento fakt je především důvodem změny tarifů," říká radní za dopravu Radovan Šteiner. Po zdražení jízdného v hlavním městě uhradí cestující celkem 28,3 % nákladové ceny jízdy. Na včerejší tiskové konferenci ministra životního prostředí, která byla věnována podpoře ekologických paliv, se proti zdražování jízdenek ohradil Martin Bursík, bývalý člen pražské radnice. “Ve všech městech na světě je hromadná doprava dotována a je to součástí ekologické politiky měst,“ řekl Bursík. Podle jeho slov zdražení odradí obyvatele od používání městské hromadné dopravy.

Podle pražského magistrátu je hlavní město ČR znevýhodněno oproti srovnatelným městům v Evropě tím, že jinde kryje velkou část nákladů na stavbu metra a dalších dopravních sítí stát. Český stát prý Praze přispívá minimálně a tak musí tyto náklady hradit ze svého rozpočtu magistrát. Zvýšením cen za jízdné by mělo do městské kasy natéct o 592 milionů více. „Tyto peníze půjdou samozřejmě zpět do dopravy, mimo jiné na nákup nových vozů metra, tramvají, autobusů atd. I tak bude Praha nadále pokrývat dotacemi více než sedmdesát procent nákladů na integrovanou dopravu,“ dodal radní Šteiner.

Ministerstvo dopravy přispívá všem obcím v ČR na obnovu vozového parku vozidel městské hromadné dopravy formou fixní částky, která je stanovena u vozidel do výše 30 % pořizovací ceny, u nízkopodlažních vozidel a vozidel se zabudovaným zařízením umožňujícím přístup osob se zdravotním postižením se částka zvyšuje o dalších nejvýše 20 % a u modernizace tramvají a trolejbusů do výše 30 % ceny elektrické výzbroje. Dotace na článkovou nízkopodlažní tramvaj tak může dosáhnout 14 milionů, plus dalších pěti na elektrickou výzbroj. Trolejbusy mohou počítat s dotací u nízkopodlažního kloubového typu až 5 milionů, u autobusů nad 13 metrů délky jde dotace na 3 miliony u nízkopodlažního, dalších 900 tisíc, pokud má autobus pohon na plyn.


reklama

 
Hugo Charvát

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist