Prahu čeká měření emisí aut na silnicích a zákaz topení uhlím
Podle Hlubučka zemře v metropoli každý rok předčasně kvůli znečištění ovzduší 1200 lidí a ekonomické škody dosahují 18 miliard korun. Město se proto chce na zlepšení kvality ovzduší výrazně zaměřit.
S ohledem na to, že většinu znečištění v Praze produkuje doprava, se chce magistrát soustředit na emise z automobilů. Metropoli trápí zejména prachové částice označované jako PM10, které jsou velmi malé a při vdechnutí se usazují v plicních sklípcích, odkud se dostávají do krevního oběhu a roznášejí rakovinotvorné látky. Zásadním problémem zvyšujícím jejich koncentraci jsou dieselové motory s poškozeným či chybějícím filtrem pevných částic. Podle minulých měření produkuje pět procent těchto automobilů polovinu nejškodlivějších emisí.
Praha se proto domluvila s policií na tom, že by v budoucnu policisté mohli s pomocí mobilních stanic měřit emise projíždějících aut u silnic. Technika by měla identifikovat právě auta s odmontovaným či poškozeným filtrem a policisté by jejich řidiče odeslali na stanici technické kontroly (STK). Zatím není jasné, kdy by se mohly kontroly začít objevovat pravidelně. Primátorův náměstek Adam Scheinherr (Praha Sobě) uvedl, že ministerstvo dopravy už v soutěži hledá mobilní měřicí stanice a nasadit by se mohly koncem jara.
Mluvčí ministerstva František Jemelka ČTK informaci potvrdil. "Použití vybavené mobilní expertní jednotky plánujeme v polovině letošního roku," uvedl. Dodal, že první jednotka bude ve zkušebním provozu působit zejména v Praze a Středočeském kraji.
Podle vedoucího odboru dopravy pražské policie Jiřího Duška legislativa umožňuje kontroly provádět, je však nutné zajistit techniku a ošetřit organizační záležitosti. Komplikací je třeba fakt, že policista, který pošle řidiče na STK, tam musí jet s ním. Je tak nutné zajistit, aby stanice přijímaly řidiče z kontrol přednostně. V případě, že technici na voze nic závadného neodhalí, zaplatí poplatek za kontrolu policie.
Dalším z chystaných opatření je vyhláška, která by omezovala topení tuhými palivy. Má se zaměřit zejména na topení uhlím, které podle magistrátu patří především ve čtvrtích se zástavbou rodinných domů k nejvýraznějším zdrojům znečištění. Podle Hlubučka topí v kotlích s velmi špatnou emisní třídou v Praze asi 400 až 500 domácností.
Vedení magistrátu poukazuje na to, že lidé mohou při modernizaci vytápění získat kotlíkové dotace, které lze čerpat do roku 2020. Náměstek upozornil na to, že od září 2022 bude stejně zákonem o ochraně ovzduší zakázáno topit kotli spadajícími do nejnižších dvou z pěti emisních tříd, takže nutnost výměny dotyčné nemine. Na přípravě vyhlášky se radní shodli, ale zatím je na samém začátku.
Radní dnes schválili také zavedení MHD zdarma v době smogových situací. Podle Hlubučka chce magistrát také začít řešit otázku lodních motorů na Vltavě, které jsou nyní zcela neregulované a produkují mnoho emisí. Město by mohlo přispět k jejich modernizaci tím, že by emisní limity přidávalo do smluv o kotvení na náplavkách.
Magistrát o boji se znečištěním z dopravy mluví delší dobu. V minulosti se objevil návrh na takzvanou nízkoemisní zónu v oblasti vymezené zhruba vnitřním okruhem, kam by nemohly starší vozy s vyššími emisemi. Z plánu sešlo kvůli odporu některých městských částí. Podle Hlubučka se stávající vedení chce k plánu vrátit, ale je potřeba změnit nařízení vlády. Magistrát hodlá prověřit také možnost zpoplatnění vjezdu do centra.
reklama