https://ekolist.cz/cz/zelena-domacnost/zpravy-zd/prazsti-cykliste-by-se-meli-dockat-upravy-nebezpecne-krizovatky
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

fotogalerie uvnitřPražští cyklisté by se měli dočkat úpravy nebezpečné křižovatky

22.6.2011 12:01 | PRAHA (Ekolist.cz)
Cyklista na tramvajovém pásu se chystá projet křižovatku v rozporu s dopravními předpisy. Ušetří tím čas a cítí se více bezpečně, než kdyby měl projet křižovatku podle předpisů. Další fotografie ve fotogalerii.
Cyklista na tramvajovém pásu se chystá projet křižovatku v rozporu s dopravními předpisy. Ušetří tím čas a cítí se více bezpečně, než kdyby měl projet křižovatku podle předpisů. Další fotografie ve fotogalerii.
Foto | Martin Mach Ondřej / Ekolist.cz
Minulý čtvrtek zaplavili Prahu cyklisté. Vyzráli tak na stávku dopravních odborů. Hned druhý den se ale počty cyklistů vrátily na běžná čísla. Propagátoři cyklistiky to přičítají tomu, že v Praze na cyklisty číhá řada překážek a nepříjemných míst, které je od používání kola odrazují. Jedním z nejvíce nebezpečných míst je křižovatka v Praze 7, kde v roce 2006 zahynul novinář a cykloaktivista Jan Bouchal. Podle aktuálních informací by se v dohledné době mohla tato křižovatka proměnit v místo k cyklistům více přátelské. Podařilo se dosud nevídané: zkoordinovat pražský Dopravní podnik, který zde plánuje opravu kolejí, s TSK, která zafinancuje úpravy zvyšující bezpečnost cyklistů.
 

Proti předpisům, ale bezpečně

Podívejme se nejprve, jak to na křižovatce Dukelských hrdinů s nábřežím Kapitána Jaroše vypadalo v pondělí odpoledne. Muž středního věku přijíždí na kole ulicí Dukelských hrdinů. Poruší dopravní předpisy a najede na tramvajový pás. Před křižovatkou se obezřetně rozhlíží a pak se do ní rozjede přímo a velkým obloukem zabočí vlevo směrem k Hlávkovu mostu, čímž opět poruší předpisy. Není jediný cyklista, který je zde porušuje. Ale jak říká propagátor cyklistiky Vratislav Filler, nelze se divit, že někteří cyklisté raději poruší předpisy. V případě této křižovatky jim to totiž umožní ji projet rychleji a z jejich pohledu bezpečněji.

Pokud by cyklista chtěl projet svou trasu bez porušení dopravních předpisů, musel by si buď udělat opravdu velkou zajížďku přes trochu nevábný podchod u stanice Vltavská a křižovatce se tím zcela vyhnout, nebo sesednout z kola a přejít silnici jako chodec. Semafor pro chodce v jeho trase se ale nedá přejít na jeden „zátah“ a cyklista by musel počkat na další zelenou na úzkém ostrůvku mezi tramvají a silnicí. Ostrůvek s vysokým obrubníkem je ale pro kolo (nebo i kočárek) příliš úzký, takže se na něm nedá bezpečně čekat. Překonání křižovatky trvá nejen dlouho, ale ještě cyklista musí s kolem balancovat mezi auty a tramvajemi.

Jiný cyklista, jedoucí z centra směrem ke Stromovce, přejíždí přes silnici a tramvajové koleje raději už dávno před křižovatkou. Vyhne se tak nepříjemnému přejíždění do levého odbočovacího pruhu. „Zjistili jsme, že mnohé lidi právě takovéto dopravní situace odrazují od toho, aby někam jeli na kole,“ říká Vratislav Filler, který loni pro občanské sdružení Oživení zpracoval analýzu pražské cyklodopravy. Potenciální cyklisty prý nejvíce odrazuje jízda v koloně aut, problematicky překonatelné přechody pro chodce nebo právě nutnost přejet do levého odbočovacího pruhu.

Čekání na ostrůvku není pro cyklisty bezpečné. Foceno v den stávky dopravních odborů
Čekání na ostrůvku není pro cyklisty bezpečné. Foceno v den stávky dopravních odborů
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Foto | Tomáš Cach
Zmíněná analýza poukazuje na krizová místa v Praze a odhaduje, o kolik by na daném místě jezdilo více cyklistů, když by se odstranilo to, co v daném místě potenciální cyklisty odrazuje. V případě úpravy zmíněné křižovatky by byl nárůst z cca 400 cyklistů, kteří zde denně projedou, na dvojnásobek.

Během dvaceti minut pondělního odpoledne, kdy s Vratislavem Fillerem pozorujeme dění na křižovatce, projede křižovatkou v různých směrech 12 cyklistů. Více jak polovina z nich projela křižovatku „nestandardně“ a kvůli své bezpečnosti nebo rychlosti alespoň jednou poruší dopravní předpis.

Zkoordinováno

Cyklistům se ale alespoň na tomto místě blýská na lepší časy. Jak říká Monika Krobová Hášová (TOP 09), šéfka magistrátní komise pro cyklistickou dopravu, v pondělí se na magistrátu konala porada k řešení této křižovatky. „Byla to velká schůze, kde kromě radního pro dopravu Karla Březiny (ČSSD) byli lidé od Dopravního podniku, od TSK, z cyklokomise a projektanti. A bavili jsme se, jak si vyjít vstříc a jaké jsou reálné možnosti křižovatku zlepšit,“ říká Krobová Hášová.

Situace je taková, že Dopravní podnik zde plánuje letos opravovat koleje. Jak upozorňuje Vratislav Filler, je vcelku běžné, že při podobné stavební akci se na cyklisty nemyslí a nikoho nenapadne spojit opravu kolejí s úpravami ve prospěch bezpečnosti cyklistů. Dopravní podnik má totiž prostředky jen na opravu kolejí, ale úpravy příznivé pro cyklisty už spadají pod TSK. Běžně se prý stává, že tyto dva subjekty nikdo nezkoordinuje. „Dřív pro to nebyla vůle,“ komentuje to Monika Krobová Hášová, „ale teď se podařilo dát kompetentní lidi dohromady“.

V úterý pak na magistrátu probíhala další porada, jestli se podaří najít peníze na dofinancování toho, co bude úprava křižovatky stát navíc. Dnes se zdá, že se oprava tramvajové trati s úpravou křižovatky, aby byla pro cyklisty bezpečnější, podaří. „Za podpory Karla Březiny budou do studie zapracovány prvky pro zvýšení bezpečnosti cyklistické dopravy. Ředitel TSK Luděk Dostál přislíbil vyčlenit zhruba 2 miliony korun na přestavbu ostrůvků a povrchu vozovky, popř. cyklistické piktogramy,“ říká dnes Monika Krobová Hášová. Podle jejích slov jde o první vlaštovku dobré koordinace jednotlivých subjektů.

Podle Vratislava Fillera bude jedině dobře, když se tato příležitost nepromarní. Další nutná oprava, kdy by se dalo pro cyklisty něco udělat, by mohla přijít až za pár let.


reklama

Křižovatka Dukelských hrdinů a nábřeží Kapitána Jaroše

předchozí    další
Cyklista riskantně projíždí křižovatku Dukelských hrdinů a nábřeží Kapitána Jaroše
Cyklista riskantně projíždí křižovatku Dukelských hrdinů a nábřeží Kapitána Jaroše
Foto | Martin Mach Ondřej / Ekolist.cz
Cyklista riskantně projíždí křižovatku Dukelských hrdinů a nábřeží Kapitána Jaroše
Cyklista riskantně projíždí křižovatku Dukelských hrdinů a nábřeží Kapitána Jaroše
Tito cyklisté projíždějí křižovatkou podle předpisů. Patrně cizinci
Cyklista se nebezpečné křižovatce raději vyhne tím, že to před ní "střihne" na druhý chodník
Jeden z mála, kteří se nebojí a křižovatku projedou podle předpisů. Profesionální cyklista
Jiný profesionální cyklista, který projel křižovatku po přechodu pro chodce. Na úzkém ostrůvku čeká na zelenou.
Čekání na ostrůvku není pro cyklisty bezpečné. Foceno v den stávky dopravních odborů
Na jeden zátah se po přechodu na druhou stranu nedostanete. Foceno v den stávky dopravních odborů
 
Martin Mach Ondřej

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist