Prezident Klaus vrátil sněmovně šrotovné
Poslanecká sněmovna šrotovné schválila 15. května 2009. Zákon o hospodářském růstu, jehož součástí je vyplácení „státního příspěvku při vyřazení autovraku,“ schválil i Senát, normu odmítl až prezident. I kdyby ale Václav Klaus zákon podepsal, neznamenalo by to, že se příspěvek začne vyplácet. Rozhodnutí podle návrhu zůstalo v rukou vlády, která musí ještě připravit další legislativní krok a to vládní nařízení. Pak teprve by mohli čeští motoristé žádat o příspěvek při nákupu nového auta. Podle prezidenta by ale podmínky pro získání státního příspěvku měly být známy předem. „Není zřejmé, zda při splnění podmínek daných zákonem žadateli nárok na státní příspěvek vůbec vznikne či nikoliv,“ stojí ve zdůvodnění.
Podle Václava Klause je právě zavedení státního příspěvku při vyřazení automobilu věcně nejproblematičtějším prvkem tohoto zákona. „Toto opatření je vysoce diskriminační. Upřednostňuje průmysl na úkor jiných sektorů hospodářství a v rámci něj dává přednost krátkodobým zájmům několika silných podniků automobilového průmyslu na úkor jiných odvětví a firem, které nemají tak silné lobbistické zázemí,“ říká Klaus v odůvodnění vrácení zákona. Podle něj tato podpora deformuje trh odvětvově a navíc představuje jen krátkodobé přesunutí poptávky v čase, také důsledný efekt je prý vysoce diskutabilní. „Nelze například zaručit, že občané nevyužijí daný příspěvek na nákup vozidel vyráběných mimo ČR. Český daňový poplatník by tím dotoval automobilový sektor v cizí zemi,“ myslí si prezident Klaus. Nelíbí se mu ani selektivní omezení příjemců – mohou žádat jen nepodnikající občané, což nadále snižuje možný pozitivní efekt na výrobu. Navíc podle prezidenta zavádí zákon neblahý precedens, a to může vyvolat tlak ostatních odvětví na obdobný způsob podpory.
Prezident také upozornil na fakt, že nad danými opatřeními nepanuje silná politická podpora a se zákonem vyslovila rovněž nesouhlas předchozí vláda.
Zákon počítá s příspěvkem při nákupu automobilu s pohonem na benzín či naftu ve výši 30.000 korun s tím, že cena vozu musí být do 500.000 korun. Výměnou za to majitel musí nechat zlikvidovat automobil starší deseti let. Zvýhodněni by měli být řidiči, kteří si budou chtít pořídit vůz s alternativním pohonem, například elektromobil, automobil s hybridním motorem nebo s pohonem na stlačený plyn (CNG). V takovém případě činí navrhované šrotovné 60.000 korun a limit na cenu kupovaného vozu bude 700.000 korun.
Více k tématu:
Šrotovné: více dostanete na nákup auta s alternativním pohonem
Šrotovné - škody, nebo výhody pro životní prostředí?
reklama