Randy Neufeld: Cyklisté se ve městě musí cítit dobře
Randy Neufeld, poradce chicagské radnice pro cyklistickou dopravu a zároveň šéfstratég nevládní organizace Chicagoland Bicycle Federation. | |
Foto: Hanka Hermová/EkoList |
Randy Neufeld pracuje jako poradce chicagské radnice pro cyklistickou dopravu a zároveň je šéfstratégem nevládní organizace Chicagoland Bicycle Federation. Centrum Chicaga je podle Randyho Neufelda stejně jako Praha velmi vhodné pro pěší dopravu. Mnoho lidí, kteří zde bydlí, do práce nejezdí autem, ale městskou dopravou. Cyklistická doprava tvoří jen asi 2 % podílu z celkové dopravy, toto číslo se však liší v jednotlivých částech města. Chicago začalo cyklistiku prosazovat od drobných úprav: stojanů na kola nebo vyznačených pruhů pro cyklisty. "Kdyby lidé tenkrát nezareagovali, dnes bych tu neseděl," směje se Randy Neufeld.
Chicago má na propagaci cyklistické dopravy akční plán Bike 2015, který obsahuje dva hlavní cíle: podíl cyklistů na dopravě na krátké vzdálenosti zvýšit na 5 % a snížit počet úrazů cyklistů o 50 %. Projektanti rozdělili Chicago na 40 "koridorů", každý z nich se hodnotí z několika aspektů, na jejichž základě se stanovují priority, kde se nejvíce vyplatí do cyklistické dopravy investovat. "Velice důležitá je také průběžná údržba stávající sítě, aby se cyklisté cítili dobře," řekl Randy Neufeld. "Když se provádí nějaká dopravní stavba nebo úprava ve městě, například most, je potřeba, aby již zohledňovala potřeby cyklistů. Zároveň je ale potřeba mít na paměti, dělá-li se někde dopravní omezení, že nesmí omezenovat cyklisty." Chicago má nyní okolo 13 000 parkovacích míst pro kola poblíž úřadů, škol, nebo obchodů. "Výstavba parkovišť pro kola tolik nestojí, ale výsledky jsou vidět hned," upozorňuje Randy Neufeld. Snaží se přesvědčit zaměstnavatele, aby místo pro kola bylo u každé práce. Pokud se zaměstnavatel rozhodne zřídit pro své zaměstnance kolárnu, město mu poradí, jak na to. V chicagském Millennium Parku je také centrum pro cyklistiku, kde je možné půjčit si kolo, nebo si nechat seřídit či opravit kolo vlastní.
Podle Randyho Neufelda je velice důležité zapojit přepravu kol do systému městské hromadné dopravy. V Chicagu je možné jet s kolem i autobusem. "Je to bezpečné i rychlé. Naložení kola trvá asi 7 vteřin a odbavení autobusu asi minutu," tvrdí Neufeld. Nedílnou součástí je i marketing a propagační programy. Cyklistická doprava se představuje na různých festivalech a akcích, jejichž součástí bývají cyklistické výukové programy. "Ačkoli Američané jezdí na kole často rekreačně, ve městě si neumí s kolem poradit. Proto je učíme různé praktické věci, například dopravní předpisy, nebo jak vozit na kole děti, jak s kolem nakupovat a podobně," vysvětlil Randy Neufeld. "Pořádáme i různé cyklistické soutěže pro firmy a jejich zaměstnance." Randy Neufeld dále řekl, že v Chicagu podle průzkumů při jízdě na kole používá helmu 25 - 30 % lidí, dětí o něco více. Stát Illinois nepředepisuje povinně nošení cyklistické přílby ani dětem, narozdíl od některých jiných amerických států.
V druhé části semináře hovořil pražský radní Petr Štěpánek. Mimo jiné řekl, že Rada hlavního města Prahy má nyní prvně v historii ve svém programovém prohlášení zpoplatnění vjezdu na území Pražské památkové rezervace, což by mohlo pomoci počet aut v centru regulovat. Cyklostezky vznikají pomalu kromě nedostatku peněz také proto, že z administrativních důvodů zdlouhavě probíhají výkupy pozemků a zápisy do katastru. Avšak cyklostezky podle Petra Štěpánka budou vedeny jako veřejně prospěšné stavby a pro jejich výstavbu bude možno přistoupit k vyvlastnění pozemků, stejně jako například pro dálnici.
Narozdíl od Chicaga se v Praze budou cyklisti od pěších oddělovat jen málokde. Randy Neufeld tvrdí, že cyklista a chodec se každý pohybují úplně jinak a z důvodu bezpečnosti, rychlosti a spokojenosti obou je potřeba je oddělovat. Podle Petra Štěpáneka se v Praze oddělování neosvědčuje. Například v parku Stromovka cyklisté i pěší využívají stejné stezky, navíc vzniká problém, kam z legislativního hlediska zařadit bruslaře, a proto se budou v Praze většinou stezky stavět společné pro pěší, bruslaře i cyklisty. Petr Štěpánek rovněž slíbil, že bude jednat s novým ředitelem Dopravního podniku hlavního města Prahy o možnostech rozšíření přepravy jízdních kol i v jiných prostředcích kromě metra a vlaku.
reklama