Rekola od jara nabídnou v Praze ke sdílení 300 jízdních kol, pod záštitou města
Úspěšný projekt sdílených kol fungující od konce roku 2013 nyní ocenil náměstek primátorky Petr Dolínek a udělil mu pro rok 2016 záštitu pražského magistrátu. Na službě mimo jiné ocenil její návaznost na služby veřejné dopravy. „Cyklistika ve městě není jen křižování Prahy z jedné strany na druhou, ze severu na jih a podobně. Ale je to právě i pohyb v kratších úsecích,“ připomíná.
Rekola jsou od letošního roku zastoupená v poradním orgánu Rady hl. m. Prahy pro cyklodopravu a spolupracují s Institutem rozvoje a plánování hl. m. Prahy (IPR). Rekola městu poskytla anonymizovaná data o výpůjčkách kol, která institut využívá např. při plánování oprav stanic metra. „Díky datům můžeme při plánování zohlednit i potřeby cyklistů. Zjistíme třeba, kde ve městě chybí cyklostojany,“ vysvětluje Dolínek. Cenná jsou podle jeho slov také data Rekol o krádežích bicyklů z hlediska prevence kriminality. Naopak IPR Rekolům na oplátku poskytl informace o pracovních místech, hustotě bydlení a vytíženosti MHD pro zlepšení sítě sdílených kol.
„Máme velkou radost z toho, že má město o data zájem a aktivně s nimi pracuje. V příštím roce proto nově umožníme uživatelům dát v aplikaci souhlas se sběrem anonymizovaných dat i o průběhu jejich trasy. Tato data budou dobrým vstupem pro plánování a prioritizování dalšího rozvoje infrastruktury pro cyklisty,“ dodává Pavlína Pacáková, koordinátorka bikesharingu Rekola.
Služba Rekola se chce v příštím roce zaměřit na dobrou dostupnost kol. Pomoci mají především takzvané virtuální stojany, které poskytnou informaci o tom, že se v této lokalitě růžové kolo nachází. „Jedná se o Internet of Things, takže není potřeba instalovat speciální stojany. Lokalitou pro vracení a půjčky tak budou existující stojany u stanic metra či zastávek MHD, ale i oblíbené kavárny nebo knihovny,“ vysvětluje Vítek Ježek, zakladatel projektu Rekola.
Systém sdílených kol přes aplikaci Rekola v letošním roce využívalo více než 2000 lidí, z toho jich bylo 1600 v Praze. V příštím roce budou připravená kola už pro 5 000 obyvatel hlavního města. Kromě hlavního města mohou lidé využívat v pěti dalších českých městech – Brně, Pardubicích, Hradci králové, Olomouci a Českých Budějovicích.
Hlavní město zároveň připravuje tendr na systém sdílených kol pro širší centrum. Městský bikesharing by měl být Pražanům k dispozici od roku 2017. Plán počítá s počtem 1 000 kol a cca 110 stanic. Podobný projekt byl v Praze zatím vyzkoušen pouze v jedné městské čtvrti, v Karlíně, kde vše funguje sedm stanic s 20 koly společnosti Homeport. V příštím roce chce v Praze spustit systém sdílených kol přes webovou aplikaci také firma Velonet.
reklama