https://ekolist.cz/cz/zelena-domacnost/zpravy-zd/reuters-vysoka-cena-letecke-dopravy
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Reuters: Vysoká cena letecké dopravy

7.6.2004 15:31 | PRAHA/SYDNEY (EcoMonitor)
Na letišti v Sydney cestující nastupují do letounu, který opustí po 23 hodinách letu v Londýně. Nikoho ze 400 cestujících ovšem nenapadne pomyslet na dopad jejich cesty na životní prostředí. Než překonají vzdálenost 17 000 kilometrů, pochutnají si pasažéři na 1600 porcích chutného jídla, po kterém zůstanou plastové obaly. Ale především každé letadlo na lince do Londýna spálí přes 200 tun leteckého benzínu a do ovzduší vypustí na 500 tun CO2 a dalších skleníkových plynů.
 

Ochránci životního prostředí označují letadla za nejvíce znečišťující formu dopravy, s flotilou 16 000 letounů, které každý rok vyprodukují přes 600 milionů tun oxidu uhličitého. Klimatické změny, provázené nárůstem teplot ovzduší i zvyšováním hladiny světových oceánů, označují odborníci za největší dlouhodobé ohrožení pro celé lidstvo.

Podle Mezivládního panelu OSN pro klimatické změny (IPCC) je letecká doprava zodpovědná za 3,5 % celosvětového oteplování způsobeného člověkem a do roku 2050 vzroste podíl na 15 %. Podle vědců z NASA vytvářejí kondenzační páry při letu proudových letadel mraky, které zachycují teplo odcházející ze zemského povrchu. Takto vzniklá mračna jsou zodpovědná téměř za všechno oteplení ve Spojených státech mezi lety 1975 - 1994. A letecká doprava prožívá svoje nejúspěšnější období.

Mezinárodní asociace letecké dopravy (IATA) uznává, že světové aerolinky provozují stroje, jejichž dopad na životní prostředí je ničivý. "Každá minuta, o kterou zkrátíme dobu letu, má pozitivní dopad na přírodu i na naše ceny," říká mluvčí IATA Anthony Concil.

Přestože průmysl je v současnosti nucen celou řadou předpisů k ekologicky příznivějšímu chování, letecká doprava byla vyjmuta z Kjótského protokolu o klimatických změnách a letecký benzín není zatížen žádnou daní. Na druhou stranu výrobci letounů udělali velký krok v efektivitě motorů, které spotřebovávají až o 70 % méně benzínu na jednoho pasažéra než před 40 lety, díky novým materiálům, lepší technologii pohonných jednotek a díky aerodynamickým vlastnostem. Dopravci stále hledají cestu, jak ušetřit náklady a proto nabízejí více přímých letů, které se snáze naplní cestujícími a jednotlivá letiště se snaží o co největší plynulost provozu. Všechno kvůli maximálnímu ušetření spotřebovaných pohonných látek, které tvoří až čtvrtinu nákladů na let.

Fenomén posledních let, levné letecké spoje na krátké vzdálenosti, znamená, že tisíce lidí dnes používají letadla ke "skokům" po Evropě nebo USA. Podobná situace nastává i v Asii. Některé rozvojové země doufají, že jejich ekonomice pomůže příliv turistů a leteckou dopravu mohutně podporují. Jenže z dlouhodobého hlediska povede jejich snaha k ničení životního prostředí a turisté nebudou chtít tyto země navštěvovat. V Evropě volají ochránci životního prostředí po zdanění dopravy nebo začlenění do systému obchodování s emisemi, či k investicím do železniční dopravy, která by na kratší vzdálenosti mohla nahradit dopravu leteckou. Ve Spojených státech, kde se uskutečňuje 40 % všech leteckých spojů na světě, však podobný návrh narazil na důrazné odmítnutí veřejností.

Podle článku Sophie Haresové Reuters 26. 5. 2004


reklama

 
Hugo Charvát

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist