https://ekolist.cz/cz/zelena-domacnost/zpravy-zd/rsd-pokracuje-v-priprave-prelozky-i-9-na-ceskolipsku-doplni-podminky-ekologu
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Ředitelství silnic pokračuje v přípravě přeložky I/9 na Českolipsku, doplní podmínky ekologů

1.12.2025 00:56 | ČESKÁ LÍPA (ČTK)
Licence | Volné dílo (public domain)
Foto | ulleo / Pixabay
Ředitelství silnic a dálnic ČR (ŘSD) pokračuje v přípravě přeložky silnice I/9 mezi Novým Borem a Dolní Libchavou na Českolipsku, přestože soud zrušil stavbě výjimku z ochrany zvláště chráněných druhů udělenou ministerstvem životního prostředí (MŽP). Ministerstvo následně zrušilo i původní rozhodnutí krajského úřadu a věc se nyní bude znovu projednávat, uvedla na dotaz ČTK regionální mluvčí ŘSD Kamila Zahálková.
 
S námitkami uspěla u liberecké pobočky krajského soudu ekologická organizace Děti Země. Soud dospěl k závěru, že podmínky, za nichž byla výjimka povolena, nebyly dostatečně konkrétní, zejména pokud jde o způsob kontrol při výstavbě i po jejím dokončení. Konstatoval, že se správní orgány nedostatečně vypořádaly s námitkami ekologického spolku. "Rozsudek respektujeme a vnímáme jej jako příležitost podmínky doplnit a zpřesnit tak, aby byla ochrana přírody ještě jasnější a transparentnější," uvedl ředitel Správy Liberec ŘSD Jan Wohlmuth.

Soud vyhověl pouze části námitek ekologů. "Ze tří bodů žaloby jsme uspěli u dvou. Jednak nebyly uvedeny konkrétní důvody pro zamítnutí našich návrhů vysadit dřeviny do zprovoznění silnice a zavést ekologický deník a jednak nebyl stanoven konkrétní způsob kontroly plnění všech uložených podmínek, neboť byly napojeny jen na kontrolování realizace silnice a nikoliv i zmírňujících a náhradních opatření za zásah," uvedl k rozsudku předseda Dětí Země Miroslav Patrik.

Sporný více než deset kilometrů dlouhý úsek plánované silnice I/9 z Dolní Libchavy do Nového Boru je součástí obchvatu, který by měl odlehčit přetížené spojnici mezi Novým Borem a Českou Lípou a odvést dopravu z hustě obydlených oblastí. Práce na projektu začaly v roce 2008 a podle původních plánů po něm měla první auta projet před devíti lety. V roce 2010 ale stavbu z úsporných důvodů zastavil tehdejší ministr dopravy Vít Bárta (Věci veřejné). Hotová je část první etapy a pracuje se na druhé.

O obchvatu, který měl v České Lípě odvést dopravu mimo obydlená území, se mluví od 90. let. Město s 36.800 obyvateli je jedním z mála, která obchvat nemají. Středem České Lípy po silnici I/9 denně projede přes 14 000 aut. Trasa, která vede z více než poloviny přes území CHKO České středohoří, má i další odpůrce, spolu s ekologickými organizacemi se proti ní postavili lidé ve Slunečné nebo Skalici u České Lípy. Obávají se poškození přírody, velkého zásahu do krajiny, rozdělení pozemků i zátěže pro obyvatele v blízkosti plánované silnice.

Zatím je hotový úsek, který končí na začátku České Lípy v Dubici, od loňska stavbaři pracují na navazujícím 1,5 kilometru dlouhém úseku z Dubice do Dolní Libchavy za 544 milionů korun. Hotový má být příští rok. Náklady na úsek z Dolní Libchavy do Nového Boru odhaduje ŘSD na 2,2 miliardy korun, stavbu by chtělo zahájit v roce 2029.


reklama

 
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist