Sdílená auta vozí v Evropě desítky tisíc lidí
Birger Holm z asociace Green Wheels. | |
Foto: Hugo Charvát/EkoList |
Na situaci kolem sdílení automobilů měl upozornit městské úředníky a dopravní odborníky seminář organizovaný Ústavem pro ekopolitiku a sdružením Oživení. „Zavést car-sharing v Praze by nejen pomohlo životnímu prostředí a ušetřilo pár parkovacích míst, ale přitažlivé je zejména to, že jde o ekonomicky šetrný způsob, jak využívat auto a nebýt na něm závislý,“ řekla novinářům v přestávce semináře “Car sharing: Jak začít?“ Michaela Valentová z Ústavu pro ekopolitiku. Podle Valentové každý řidič, který vlastní automobil, se s ním snaží co nejvíce jezdit, aby se mu vyplatila drahá investice do nákupu vozu. Naproti tomu řidiči, kteří využívají společný automobil, jezdí méně často a najezdí méně kilometrů. „Řidič může využívat k denním cestám to, co je pro něj v tu chvíli nejvýhodnější, více jezdí hromadnou dopravou nebo na kole,“ tvrdí Valentová.
Sdílení automobilů funguje buď na principu společného vlastnictví nebo jde ryze komerční službu. Lidé se v takovém systému zaregistrují a za využívání vozů platí obvykle měsíční poplatek nebo za ujeté kilometry a čas strávený v autě. Firma se stará o všechny poplatky, pojištění vozu a o údržbu automobilu. V řadě zemí Evropy se kolektivní využívání automobilů v posledních letech rozrůstá. Například ve Švýcarsku se od roku 1993 stalo klienty car-sharingových firem na 70 tisíc lidí, kteří si mohou auto vyzvednout na více než tisícovce míst. V sousedním Německu využívá sdíleného vozu 90 tisíc zákazníků ve zhruba dvě stě padesáti městech po celé zemi.
Například u největší car-sharingové organizace v Evropě Green Wheels si lidé mohu půjčit auto po zaregistrování na internetu a zaplacení zálohy ve výši sto nebo dvě stě euro, nižší sazbu mají majitelé předplacených jízdenek na veřejnou dopravu. Nahlásí na webu nebo telefonem zájem o půjčení vozu. V případě, že nejsou auta již vypůjčená, může zájemce zavolat třeba jen dvě minuty před tím, než si vůz vyzvedne, maximální doba rezervace je půl roku. Pak odblokuje automobil svoji kartou, kterou přiloží ke čtečce umístěné za předním sklem. Následně se pod svým identifikačním číslem přihlásí do centrálního počítače vozu, který mu odblokuje klíčky od automobilu, případně i kartu na benzín. Všechna auta udržují v dobrém stavu pracovníci firmy, kteří se starají o doplňování oleje, vody a pravidelné kontroly motoru. „Nabízíme našim zákazníkům, aby si auta půjčovaly na hodiny, ne na dny. Máme spočítáno, že u nás se vyplatí si půjčit auto maximálně na dva dny, pak je to již zbytečně drahé,“ říká Birgr Holm z berlínské pobočky Green Wheels. Pro zájemce o delší zápůjčku ale existuje možnost pronajmout si auto z klasické půjčovny, což firma Green Wheels svým zákazníkům zprostředkovává.„Ve všech velkých městech je problém stejný, máme příliš mnoho automobilů v ulicích,“ říká Michael Frömming z ministerstva dopravy svobodného města Brémy. Podle něj je sdílení automobilů velmi dobrým lékem na takovou situaci a v Brémách jej aplikují již patnáct let. 540 tisíc obyvatel Brém má k dispozici 110 automobilů, které si mohou vyzvednout na 34 místech. „Kolektivní automobily jsou dobrým řešením spolu s rozvojem veřejné dopravy a podporou pěší dopravy a cyklistiky,“ dodal Michael Fromming. Podle něj každý sdílený automobil ušetří čtyři až osm parkovacích míst, systém car-sharingu v Brémách ušetří až 900 soukromých vozů. Náklady na garáže pro tolik vozů by dosáhly mezi sedmi a osmnácti miliony euro. Méně aut v ulicích také znamená více prostoru pro lidi a městkou zeleň, ale také lepší dostupnost parkování na ulici a tím nižší náklady pro stavitele, kteří nemusejí budovat podzemní garáže.
Zapůjčení automobilu Opel Corsa u asociace Green Wheels vyjde na 3 euro v dopravní špičce, ve večerních hodinách cena klesá na 1 euro. Poplatek za kilometr činí 0,15 eura. U firmy Cambio v Brémách vyjde půjčené vozu na 24 hodin podel tarifu na 22 až 32 euro a za ujetý kilometr zákazník zaplatí od 0, 17 do 0,40 eura. Společnost StattAuto v Kielu požaduje za hodinu jízdy přes den od 1,60 euro až po 3, 40 podle druhu automobilu a za kilometr si účtuje od 0,17 po 0,29 eura.Podle radního města Prahy pro životní prostředí Petra Štepánka (Strana zelených) je žádoucí, aby nějaký druh car-sharingové asociace vznikl i v hlavním městě. „Zkušenosti ukazují, že díky tomuto systému dochází k úspoře parkovacích míst, lidé ušetří peníze i čas, který nemusí věnovat starostem o auto. A důležité je také samotné zlepšení životního prostředí, protože klesá zátěž hluku i škodlivých emisí,“ prohlásil Petr Štepánek.
reklama