https://ekolist.cz/cz/zelena-domacnost/zpravy-zd/skolaci-budou-mit-moznost-videt-technicke-zazemi-narodniho-divadla
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

video uvnitřWebová stránka učí studenty šetřit energii a zdroje

30.8.2010 16:53 | PRAHA (Ekolist.cz)
Česká rada pro šetrné budovy (CZGBC) představila projekt, který má za cíl naučit školáky šetřit energii a zdroje. Projekt je financován z větší části Americkou ambasádou v ČR a je cílený na studenty základních a středních škol v Česku.
 

Vlasta Švejnohová a Petr Kotek na TK.
Název webu www.czechgreenschool.org je cool, usmívá se Petr Kotek. Na fotografii Vlasta Švejnohová ze společnosti Enviros a vedoucí pracovní skupiny CZGBC Petr Kotek ze společnosti EkoWATT.
Foto: Martin Singr/Ekolist.cz

Ředitel Rady Boris Zupančič by rád viděl v České republice více úsporných budov, aby lidé mohli žít a pracovat v hezkém a kvalitním prostředím, které minimálně zatěžuje přírodu. Pojem „zelená budova“ podle něj začíná plánováním, pokračuje životností, která je zhruba 50 let. Životnost podle Zupančiče nekončí ani s koncem budovy, pokračuje dále, v souvislosti s recyklací. „Chceme propojit tři skupiny – byznys, akademickou sféru a státní správu. Je to dlouhodobý projekt, chceme vyvolat podnět pro změny,“ prohlásil Zupančič o projektu.

Bude středoškoláky motivovat prohlídka technického zázemí Národního divadla?

Projekt je zaměřený na studenty středních a také základních škol. „Nejvíce je potřeba vzdělávat středoškolskou mládež. Snažíme se rozvíjet vzdělávání odbornějším směrem na průmyslových školách i obecněji na gymnáziích,“ vysvětluje Vlasta Švejnohová zastupující v projektu společnost Enviros. Vedoucí pracovní skupiny CZGBC a expert na úspory energie společnosti EkoWATT Petr Kotek uznal, že již nyní existuje mnoho letáků a povedených internetových stránek, které ale mládež nezajímají. „Já už možná patřím mezi generaci, která je líná číst. Řekli jsme si, že nebudeme tisknout jen další informační leták,“ říká Petr Kotek a pokračuje: „Zvolili jsme jinou cestu. Na server youtube, který je mezi mladými populární, jsme vložili 7 krátkých videí (např. o alternativní energii), která mají za cíl teenagera zaujmout. Jsou dělaná srozumitelně, řečí mladých a snažili jsme se, aby byla také vtipná. Po shlédnutí videa si může zájemce na našem webu přečíst další texty k tématu.“

„Chtěli jsme školy také nějakým způsobem motivovat k zájmu o tuto problematiku. Ve spolupráci s naším partnerem, kterým je Národní divadlo, jim umožníme exkurzi v technickém zázemí Divadla. Ale tam je pozveme až ve stadiu, kdy budeme vidět, že se studenti orientují v látce,“ říká Jaroslav Pašmik, ředitel pro komunikaci a rozvoj projektů.

Je třeba vzdělat nejdříve kantory

Střední průmyslovou školu stavební v Plzni zastupoval ředitel Jaroslav Kunte, který vidí hlavní problém ve vzdělávání studentů. „Když chceme, aby se to naučili žáci, musíme tento ekologický pohled nejprve naučit kantory. Protože pohled stavaře na stavební fyziku je dnes takový, že je to něco, co se učili v jednom předmětu ve čtvrtém ročníku,“ říká a uvádí konkrétní příklad: „Pokud bude kantor žákům předvádět konstrukci, nepoví jen, že je nosná, ale musí zmínit, že má také funkci tepelněizolační, hydroizolační a podobně.“ Navíc dalším problémem podle něj je, že hodinový fond je omezený. „Každý nám řekne, o co bychom měli vzdělávací programy doplnit, ale nikdo nám neřekne, co bychom měli odebrat, přestože počet hodin zůstává stejný,“ říká a používá příměr k výuce tématu oken: „Učitel začne učit okna, jak to bylo ve starověku a když to dobře dopadne, tak se dostane k špaletovým oknům. Pak už nemá čas a o současných plastových oknech neřekne žákům vůbec nic.“

„Revoluce musí začít ve vzdělávání“

„Revoluce musí začít ve vzdělávání, protože do deseti let se začne krajina měnit, to je jisté,“ uvědomuje si Pašmik. A jak budou informace do škol importovány? „Budeme rozesílat e-maily, případně i telefonicky. Nabízíme zajímavé exkurze v Národním divadlu, ale chceme něco za to – chceme, aby se tato problematika dostala do škol. Pokud se nám ozvou zástupci školy, můžeme přijet, ukázat prezentaci a vysvětlit, jak šetřit energii.“

Součástí tiskové konference bylo představení internetových stánek. Web, jehož obsah je pro všechny zdarma, se jmenuje www.czechgreenschool.org, což se možná u češtinářů setká s nevolí. „Dnešní teenageři nemají s těmito slovy problém. Speciální marketingová agentura i teenageři nám řekli, že tento název je cool,“ usmívá se při otázce na název webu Kotek. Doplňuje, že názvy jako „potenciální úspory“, „enviromentální výchova“ nebo „zelená škola“ nebyly použity (přestože byly uvažovány), protože nebudou mladým tak blízko. Na zmíněném webu je zajímavou formou testů a videí uvedeno mnoho zajímavých a užitečných informací o šetření energie a zdrojů. Tvůrci věří, že tyto stránky zaujmou nejen teenagery, ale také učitele, kteří z těchto podkladů mohou vycházet při vyučování.


reklama

 
Martin Singr

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist