https://ekolist.cz/cz/zelena-domacnost/zpravy-zd/slunecni-taxikar-na-ceste-kolem-sveta
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

„Sluneční taxikář“ na cestě kolem světa

16.7.2007 13:50 | PRAHA (EkoList)
Solární automobil, který minulý týden zaparkoval před budovou pražské elektrotechnické fakulty ČVUT švýcarský dobrodruh Louis Palmer, není žádné nedochůdče určené do laboratorních podmínek. Cílem Palmerovy expedice není totiž nic menšího než cesta kolem světa a vůz musí vydržet nástrahy přibližně 50 000 km. A to vše bez použití fosilních paliv.
 

Solární taxi
Sluncem poháněné taxi se skládá z bateriového elektromobilu a také z pět metrů dlouhého přívěsu se solárními články.
Foto: Pavel Fojtík/Ekolist

Sluncem poháněné auto se skládá z bateriového elektromobilu a pět metrů dlouhého přívěsu se solárními články. Ty umožňují za jízdy akumulovat sluneční energii a dají se i naklánět vzhledem k poloze slunce. Vůz byl vyprojektován ve čtyřech švýcarských vědeckých institutech.

Energie, kterou auto spotřebuje, pochází cca z 50 % přímo ze solárních článků na přívěsu, zbytek zajistí baterie, které Palmer dobíjí z běžné elektrické sítě. Aby byl vůz zcela poháněný sluncem, vyrábí kolektory umístěné na střeše soukromého domu Louise Palmera a také na střeše firmy Swisscom elektřinu, která pokryje spotřebu baterií. Solární panely dodávají proud do běžné rozvodné sítě ve stejné výši, jakou pak Palmer kdekoli na světě spotřebuje na znovunabití baterií. Trasa vozidla je také naplánovaná z velké části po solárních farmách.

Denní dojezd vozidla činí asi 350 km, nejvyšší rychlost je 90 km/hod., s přívěsem řidič jede šedesátkou. Vozidlo funguje vlastně jako solární taxík, protože Palmer bude po cestě přibírat spolujezdce. Volant je umístěn na posunovatelné konzoli, proto si i pasažéři mohou vyzkoušet, jaké to je řídit solární vůz. V expedici je i doprovodné vozidlo pro případ technických závad. Palmer už vůz otestoval během cesty do Španělska a neměl s ním žádný problém.

Expedice začala 3. července ve švýcarském Luzernu a pokračuje směrem na východ. Prvním pasažérem na palubě solárního taxíku byl vzduchoplavec Bertrand Piccard, který chce v roce 2011 obletět svět v solárním letadle „Solar Impuls“.

„Cílem expedice,“ říká propagátor sluneční energie, “je poukázat na to, že technologie udržitelného rozvoje už jsou připraveny pro každodenní použití. Navíc jde o způsob, jak se bránit proti změnám klimatu. Pokud půjde vše podle plánu, stane se solární taxík prvním motorovým vozidlem, které objede svět bez použití fosilních paliv.“

Přednáška na elektrotechnické fakultě byla jednou z mnoha, kterými chce Palmer po cestě oslovovat veřejnost. Průběh expedice může každý sledovat i na internetu, kde naleznete jak blog spravovaný posádkou (http://solartaxi.blueblog.ch/), tak domácí stránku expedice (http://solartaxi.divio.ch/).

S pomocí občanského sdružení Elektromobily, které zajišťovalo průjezd Českou republikou, navštívila expedice ještě Jihlavu a Brno a poté zamířila do Vídně.

Evropský sociální fond
Tento článek vznikl díky projektu Novináři a společnost, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem, státním rozpočtem České republiky a rozpočtem hlavního města Prahy. Za obsah článku je výhradně odpovědné o.s. BEZK a nelze jej v žádném případě považovat za názor Evropské unie.

 

 


reklama

 
Pavel Fojtík

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist