Smuteční cyklojízda za Jana Bouchala
Smuteční jízdu narušil konflikt s řidiči, kteří se snažili cyklisty na nábřeží Edvarda Beneše předjet po kolejích, přestože se jim v tom bránila i policejní hlídka, která doprovázela cyklisty. Jedno auto cyklisté zablokovali a došlo k vzájemnému slovnímu napadání.
Na místě nehody, které se spontánně stalo jakýmsi pamětním místem, kam lidé nosí květiny a svíčky, se k cyklistům připojili další lidé, kteří také přišli na Jana Bouchala zavzpomínat. Petr Štěpánek, Bouchalův dlouholetý kolega, zde pronesl krátkou řeč.
Již dříve odpoledne se konala tisková konference projektu Auto*Mat, na které byly představeny čtyři návrhy památníku Jana Bouchala z neveřejné umělecké soutěže. Do užšího finále se dostaly čtyři návrhy – Davida Černého, Krištofa Kintery, Markéty Poislové a Zdeňka Ruffera. Instalace případného vítězného návrhu je vázaná na rekonstrukci křižovatky kapitána Jaroše a Dukelských hrdinů. Na její nebezpečnost paradoxně upozorňoval už Jan Bouchal coby ředitel občanského sdružení Oživení, které se věnuje propagaci a rozvoji bezpečných cyklostezek a cyklistických tras.
Oživení připravilo i návrh řešení této křižovatky, které by zohledňovalo bezpečnost ohrožovaných účastníků provozu – chodců a cyklistů. Podle Michala Křivohlávka z Auto*Matu tento návrh podpořila také Pracovní skupina pro cyklistiku, která je poradním orgánem pražského magistrátu. Jak dále uvedl Michal Křivohlávek, návrh prošel studií proveditelnosti, kterou provedla Technická správa komunikací (TSK) a která má ověřit, zda návrh odpovídá všem potřebným normám. V současné době TSK vypisuje řízení pro zhotovitele stavby. Ten by měl připravit všechny náležitosti, aby stavba mohla projít územním řízením a získala stavební povolení. Podle Michala Křivohlávka magistrát křižovatku na nábřeží kapitána Jaroše vyhodnotil jako ne zcela bezpečnou pro cyklisty, nicméně v Praze jsou podle radních nebezpečnější křižovatky, kterými se bude město primárně věnovat. „Na pražském magistrátu existuje Pracovní skupina pro cyklistiku, která však nemá velkou podporu ve vlastních odborech magistrátu,“ říká Michal Křivohlávek.
Na tiskové konferenci zveřejnili zástupci Auto*Matu svůj nesouhlas s výsledkem odvolání proti závěru vyšetřování dopravní nehody. Podle Auto*Matu bylo celé vyšetřování vedeno od počátku s předpokladem zavinění nehody cyklistou. Auto*Mat se proto chce odvolat k nejvyšší státní zástupkyni. Více viz zpráva ČTK: Příznivci cyklodopravy chtějí odhalit pomník oběti automobilismu z 12.1.2007.
Jan Bouchal byl ředitelem občanského sdružení Oživení, koordinátorem projektu Auto*Mat a zástupcem šéfredaktora tištěného EkoListu. Jan Bouchal 12.1.2006 podlehl následkům dopravní nehody.
|
reklama