Advokát Sokol: Ostrava se letos o čistý vzduch se státem soudit nezačne
Město Ostrava podalo žalobu na stát 10. května letošního roku. „Správní žaloby trvají dlouho. Netroufnu si odhadnout, kdy se tato žaloba dostane před soud, ale letos to podle mých zkušenostní nebude,“ řekl Tomáš Sokol. Žalovaná strana zatím nijak nereagovala, otázka je zda k ní žaloba zatím doputovala. Na dotaz Ekolistu.cz odpověděla mluvčí ministerstva životního prostředí, že neví, zda má MŽP žalobu k dispozici.
Základem žaloby je odvolání na evropské právo, které České republice nařizuje zavést požadavky na kvalitu ovzduší. Evropské právo zavazuje členské státy jednak o životní prostředí určitým způsobem pečovat, jednak požaduje, aby do národní legislativy zavedly unijní předpisy. „A pokud k této transpozici nedojde a nedodržení požadavků by mohlo vést k poškození zdraví, je možné, aby se jednotlivec, obec nebo firma tohoto práva přímo domáhali,“ vysvětlil Sokol.
Nejen na papíře
Domáhat se lze nejen toho, že evropské právo bude přeneseno do českého zákona, ale že stát bude také reálně prosazovat jeho dodržování. Tedy nejen že legislativa nařídí, jaká má být maximální povolená koncentrace znečištění, ale že stát bude skutečně usilovat o to, aby znečištění nebylo vyšší, než sám předepsal. „Stát se ale zatím nijak nevyjádřil, zatím se jen soud dotázal, zda bude projednávání veřejné, či neveřejné,“ dodal Sokol s tím, že se město Ostrava kloní spíše k veřejnému projednání.
V případě vítězství v soudním sporu by státu bylo zřejmě uloženo, aby „přestal poškozovat právo žalobce na příznivé životní prostředí,“ a aby „přijal a realizoval konkrétní opatření, které povedou k dodržování stanovených emisních a imisních limitů.“ Tak to navrhuje žalobce v návrh rozsudku.
Každý občan se také může domáhat svého práva, aby tyto požadavky nefungovaly jen na papíře, ale i ve skutečnosti. Podle představitelů ostravského magistrátu však stát v této snaze selhává. „Většina lidí nerozlišuje, za co zodpovídá město a za co stát,“ prohlásil primátor Ostravy Petr Kajnar. Podle něj město prostě nemůže řešit limity pro těžký průmysl, pro dopravu nebo možnost kontrolovat přímo v domácnostech, co se pálí v kotli.
Tři složky a Poláci
Podle radního pro životní prostředí ostravského magistrátu Dalibora Madeje se na kvalitě ovzduší podílejí zásadně tři složky. Zhruba stejně znečišťuje vzduch v Ostravě průmysl, doprava a lokání vytápění. „Dalších deset procent znečištění přichází z Polska,“ říká Madej. Problém není jen znečištění ovzduší, které prý pokleslo v devadesátých letech na padesátinu úrovně znečištění z let sedmdesátých a na stejné úrovni zůstává posledních deset let. „Jenže i to je úroveň, která překračuje limity stanovené vládou,“ říká primátor Ostravy Kajnar. Právě to prý ilustruje, proč je potřeba řešit problém znečištění ovzduší v Ostravě komplexně. Nejen velký průmysl, ale i dopravu a lokální topení. Například by podle ostravské radnice ministerstvo dopravy mělo zrušit zpoplatnění dálnice D1, která vede v blízkosti města. „Kvůli mýtnému denně projede městem dva a půl tisíce aut,“ přibližuje situace Medej.
Vedle lepší legislativy chce ostravská radnice také, aby soukromé firmy mohly lépe dosáhnout na peníze z Operačního fondu Životní prostředí. „Na těchto účtech je alokováno 5,4 miliardy euro a schváleno k využití 1,6 miliardy. To jsou jen schválené peníze, nikoli skutečně utracené,“ prohlásil radní Madej.
Ministr životního prostředí Pavel Drobil přitom od začátku září otevřel zvláštní výzvu pro Moravskoslezský kraj ve výši 4 miliardy korun. Ta by měla pomoci čistší veřejné dopravě i snižování prašnosti ve městech, například nákupem kropicích vozů. Dotace je možné získat i na nákup nízkoemisních zdrojů vytápění spolu se zateplením, výstavbu centrálního zásobování teplem či na výsadbu zeleně, která má pomoci omezit prašnost. Výzva bude uzavřena až v květnu 2011.
Ministr Drobil slíbil rovněž nový zákon o ovzduší, který zavede nízkoemisní zóny, oblasti, kam budou moci jezdit jen vozidla s určitými emisními parametry. Ty budou moci obce vyhlásit, ovšem pouze tam, kde jsou překračovány imisní limity a kde existuje vhodná objízdná trasa po silnici stejného nebo vyššího typu bez omezení.
reklama