Soukromí dopravci si stěžují na vysokou cenu za dopravní cestu
Podle jeho slov veškeré lokomotivy a vozy bývalého státního podniku České dráhy (ČD) připadly po rozdělení této firmy na dvě nástupnické organizace - akciovou společnost České dráhy a Správu železniční dopravy cesty - automaticky společnosti ČD. Na rozdíl od autobusové dopravy stát ani soukromým železničním dopravcům nepřispívá na pořízení vozidel pro osobní veřejnou dopravu.
Jak dále Mužík uvedl, sdružení přivítalo rozhodnutí Ústavního soudu, který označil části zákona o transformaci ČD za protiprávní, a požaduje některé změny. "Chceme přesnou inventarizaci majetku bývalého státního podniku České dráhy a požadujeme, aby stát ponechal pozemky a nádraží v majetku Správy železniční dopravní cesty," upozornil Mužík.
Vlastnictví nádraží totiž prý dává ČD neopodstatněnou konkurenční výhodu, kterou státní dráhy mohou využít proti soukromým dopravcům.
SŽS má v současné době 20 členů. Zatímco v osobní dopravě je podíl soukromých dopravců minimální a vztahuje se jen na tratě, které mají soukromí dopravci ve svém majetku nebo v pronájmu, v nákladní dopravě realizují tito dopravci přibližně desetinu veškerých přeprav po železnici.
reklama