Stará čistírna odpadních vod v Praze otevírá návštěvníkům nové prostory
"Mimořádnost čistírny spočívá v zabudování pod zem, standardně totiž bývají čistírny jen na povrchu,“ doplňuje historik Jiří Müller. Každá ze sedmi milionů cihel použitých na stavbu podzemních budov má prý své číslo. Na snímku Stará čistírna odpadních vod, Praha.
|
|
Foto: Ekotechnické muzeum |
Ekotechnické muzeum nabízí ke shlédnutí část prostor čistírny již delší čas. Aktuálně se otevřela k návštěvám i zákoutí, která byla mohutně zanešena povodněmi a jejich zpřístupnění vyžadovalo větší úsilí. Vstup je nově umožněn do podzemní tzv. česlovny, krypty vzniklé ve 20. letech 20. století, kde byly splašky zbavovány velkých nečistot na sítech připomínajících hřebeny. „Zájemce čeká podzemí s historickými usazovacími nádržemi, které jsou 90 metrů dlouhé a 6 metrů hluboké. Zájemci projdou kolem těchto nádrží až na místo, odkud kdysi již vyčištěná voda odtékala tunelem vedoucím pode dnem vltavského plavebního kanálu do řeky za Císařským ostrovem,“ uvedl Jiří Müller, předseda Klubu přátel staré čistírny. Kromě jiného je k vidění i výstava sanitární techniky, která obsahuje i sprchový kout, který používal prezident Tomáš Garrigue Masaryk na zámku v Lánech. V parní strojovně lze spatřit dodnes funkční parní stroje od firmy Breitfeld & Daněk z roku 1903.
Časový harmonogram prohlídek včetně ceny vstupného najdete zde. Skupiny jsou maximálně po 15 osobách.
„Úspěch Pražských kolektorů a dokonce i ohromný zájem o nedávno otevřenou zážitkovou trasu v Podolské vodárně nám dokazují, že lidé mají v oblibě i tento druh památek – skvosty technického rázu,“ potvrdil zájem návštěvníků Vladimír Srp, předseda představenstva Hospodářské komory hlavního města Prahy.
„Čistírnu na začátku minulého století vybudoval William Heerlein Lindley, světoznámý architekt technických staveb a stavební rada ve Frankfurtu nad Mohanem. Mimořádnost čistírny spočívá i v zabudování pod zem, standardně totiž bývají čistírny jen na povrchu,“ doplnil Müller. Každá ze sedmi milionů cihel použitých na stavbu podzemních budov má prý své číslo, cihly byly dále speciálně testovány a schvalovány komisí stavitelů.
V současnosti zvažuje Hospodářská komora zpřístupnění další „atrakce“ ve spolupráci s Dopravním podnikem. Na podzim by tak podle Vladimíra Srpa mělo být otevřeno zázemí prozatím jedné zastávky pražského metra.
reklama