Stávka slovenských železničářů bude mít dohru u soudu
Železničáři protestují proti drastickému omezování osobní železniční dopravy (viz mapka tratí se zastavenou osobní dopravou). Podle Petera Rozložníka v současnosti probíhá řada konzultací o dalším financování a provozování železniční dopravy. V případě, že soud zruší předběžné opatření, které odborářům přikázalo přerušit stávku, je podle Rozložníka další stávka pravděpodobná. "Je ale pravda, že ten elán nám byl trochu sebrán," uvedl Rozložník pro EkoList.
K dispozici je i velká mapka regionálních tratí se zastavenou osobní dopravou.
Osobní doprava byla od 2. února zastavena na 24 tratích o celkové délce 704 kilometrů (pětina celkové délky slovenské železniční sítě). Původně mělo jít o 25 tratí, ale na poslední chvíli bylo dosaženo dohody mezi Bratislavským samosprávným krajem a Železniční společnosti (ZSSK) o zachování osobní dopravy na čtrnáctikilometrové trati Zohor - Zohorská Nová Ves.
Tiskový mluvčí Železniční společnosti PhDr. Miloš Čikovský EkoListu sdělil, že na dotčených regionálních tratích bude zachována nákladní doprava a tratě budou nadále udržovány v provozuschopném stavu. Fyzické zrušení tratě by muselo schválit ministerstvo dopravy, pošt a telekomunikací na základě návrhu Železnic Slovenské republiky (ŽSR). ZSSK dnes vyčíslila škody ze stávky železničářů na 83,2 milionů slovenských korun.
Peter Rozložník uvedl, že odbory se budou odvolávat jak proti procesním pochybením, tak proti věcné podstatě předběžného opatření ve věci stávky železničářů. Chtějí také pomocí interpelací docílit toho, aby ministr dopravy ve Slovenské národní radě vysvětlil, proč slovenské železniční společnosti svoji žalobu podaly postupně celkem třikrát. Dvakrát byla žaloba stažena, přičemž v jednom případě byla podána znova asi po třech minutách. "Na Slovensku přiděluje případy soudcům počítač," řekl Rozložník. Podle něj vyvstává otázka, zda žaloba nebyla podávána tak dlouho, dokud ji nedostala přidělenu ta "správná" soudkyně.
Rušení osobní dopravy na železničních tratích ostře kritizovali představitelé obecní a krajské samosprávy. Primátoři a starostové Trenčínského samosprávného kraje zaslali vládě a oběma železničním společnostem otevřený dopis, ve kterém nesouhlasí s rozhodnutím vlády zastavit dopravu na 4 regionálních tratích v tomto kraji. Požadují komplexní posouzení každé regionální tratě a zabezpečení základní dopravní obslužnosti železniční dopravou ve smyslu směrnice Evropské unie.
Žilinský samosprávný kraj spolu s primátory a starosty dotčených obcí nesouhlasí se zastavením osobní dopravy na trati Žilina - Rajec a je připraven zajistit osobní dopravu na této dráze, pokud by mu to ovšem legislativa umožnila.
Košický samosprávný kraj požaduje zachování dopravy na dvou (Spišská Nová Ves - Levoča a Bánovce nad Ondavou - Veľké Kapušany) ze sedmi rušených regionálních tratí na svém území. Nahradit výpadek vlakové dopravy na zbylých tratích chce posílením autobusové dopravy, na kterou ovšem požaduje zvýšení svého rozpočtu.
Konference předsedů samosprávných krajů také zdůraznila, že ministr dopravy, pošt a telekomunikací Pavel Prokopovič rušení tratí se samosprávnými kraji nekonzultoval.
Na hrozbu rušení železničních spojů upozorňovali slovenské nevládní organizace již krátce po nástupu současné pravicové vlády. 12. listopadu zaslalo 46 nevládních organizací dopis poslancům Slovenské národní rady, aby vládě neschválili návrh programového prohlášení kvůli části o dopravě. Vláda se podle nich chystá investovat do výstavby dálnic místo do provozování veřejné dopravy.
reklama