SundayTimes: Podle WWF může být pro životní prostředí větší zátěž tofu než maso
Tofu - vegetariánský pokrm ze sójového mléka, původem z Číny.
|
|
Foto: Fuzheado/Wikimedia Commons |
Přechod z hovězího a jehněčího masa, odchovaného v Británii, totiž vegetariána často přivádí ke stravě, která se pěstuje ve vzdáleném zahraničí a kde se kvůli vytvoření zemědělské půdy kácejí pralesy. Vyplývá to ze studie, kterou si zadala organizace WWF.
Lord Stern z Brentfordu se nechal slyšet: „Maso je plýtvání vodou, klade enormní tlak na světové zdroje. Zároveň je významným zdrojem skleníkových plynů.“ A dodává: „ Vegetariánská strava je lepší.“ Studie skupiny Cranfieldovy univerzity však odhaluje, že přínosy vegetariánství pro životní prostředí zásadně závisí na druhu alternativy k masu. „Nahrazení hovězího masa a mléka analogiemi živočišných produktů jako je tofu ve skutečnosti zvyšuje využívanou plochu orné půdy,“ píše se ve studii.
Donald Murphy-Bokern, jeden z koordinátorů studie, tvrdí: „Pro některé lidi tofu a jiné náhražky masa symbolizují šetrnost k životnímu prostředí. Ne vždy tomu tak ale je. Přitom by stačilo jíst více chleba, těstoviny a brambor namísto masa a byli byste ještě šetrnější.“
Mluvčí Vegetariánské společnosti Liz O´Neilová ke studii říká: „Údaje ve zprávě jsou založeny na diskutabilních předpokladech o tom, jak vegetariáni tvoří svou dietu a jak by potravinářský průmysl reagoval na hromadný přechod k vegetariánství.“
Britské národní sdružení farmářů potvrdilo své stanovisko, že obecná tvrzení o ekologických výhodách vegetariánství jsou příliš zjednodušující. Liz O´Neilová uzavírá: “Pokud někdo chce snížit svůj vliv na životní prostředí tím, že se stane vegetariánem, pak není dobrý nápad svou dietu založit na vysoce zpracovávaných produktech. To ale nijak nezpochybňuje skutečnost, že chov hospodářských zvířat způsobuje enormní škody na životním prostředí, zatímco krok k vegetariánství prospívá lidem, zvířatům i životnímu prostředí.“
Podle zprávy „Tofu can harm environment more than meat, finds WWF study“ uveřejněné v deníku SundayTimes dne 12.2 2010.
reklama