Swissinfo: Švýcaři mají nejúspornější auto na vodíkový pohon
O titul nejúspornějšího vozidla v závodě nazvaném Shell Eco-Marathon soupeřilo 25 aut, která jela průměrnou rychlostí 30 km/h. Vítězné auto, PAC 11, pochází ze Švýcarska a sestrojili ho studenti strojního inženýrství z Federálního technologického institutu v Curychu.
K vítězství v závodě vozidlu napomohl také aerodynamický tvar. Podle Swissinfo je auto PAC 11 necelé tři metry dlouhé a podobá se závodnímu bobu s koly. Auto při závodě řídila drobná řidička Fanny Freiová, která váží 45 kilogramů. V kabině vozidla musela ležet se zvednutou hlavou, aby mohla sledovat kontrolní panely, pomocí nichž udržovala optimální rychlost a minimalizovala spotřebu vodíku.
Vodík do motoru jde ze dvou litrových vodíkových zásobníků uložených ve vozidle vzadu, v každém je stlačeno 11 litrů plynu. Protože je vodík vysoce explozivní, musel se systém před použitím podrobit náročným testům. V případě havárie by podle Floriana Kolba, konstruktéra zásobníků, vodík stihl uniknout dříve, než by došlo k výbuchu.
Hlavním sponzorem vývoje auta PAC 11 byl švýcarský Federální energetický úřad, který se snaží podporovat energeticky úsporné systémy a obnovitelnou energii. Odborníci na racionální využívání energie se však domnívají, že se ve Švýcarsku budou auta s vodíkovým pohonem vyrábět na komerční bázi až za desítky let, protože se vodík nevyrábí průmyslově a není snadné jej skladovat, píše Swissinfo.
Podle článku Julie Huntové v Swissinfo ze dne 25. 7. 2005
reklama