https://ekolist.cz/cz/zelena-domacnost/zpravy-zd/tesco-otevre-dreveny-hypermarket-pobezi-na-repkovy-olej
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Tesco otevře dřevěný hypermarket, poběží na řepkový olej

27.1.2011 15:58 | PRAHA (Ekolist.cz)
10. února se v Jaroměři otevře první eko hypermarket v kontinentální Evropě. Na snímku vizualizace budovy.
10. února se v Jaroměři otevře první eko hypermarket v kontinentální Evropě. Na snímku vizualizace budovy.
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Zdroj | Tesco
Tesco v únoru otevře v Jaroměři „ekologický“ hypermarket – dřevostavbu zaizolovanou přírodními izolacemi, vytápěnou energií z obnovitelných zdrojů energie, využívající přirozené osvětlení nebo dešťovou vodu. Jde o první hypermarket v kontinentální Evropě, který má tvz. nulovou uhlíkovou stopu.
 

Rozhodnutí, že se Tesco vydá na cestu ekologicky šetrného provozu, padlo v roce 2006, říká Vesselin Barliev, který má v české pobočce Tesca na zodpovědnost ekologický rozvoj. Tehdy si Tesco stanovilo, že do roku 2020 sníží svou uhlíkovou stopu na polovinu oproti roku 2006, a do roku 2050 se chce celosvětově stát společností s nulovou uhlíkovou stopou. Uhlíková stopa je množství přímo či nepřímo vypuštěných emisí skleníkových plynů, které nějaká společnost, instituce či jedinec produkuje.

V následujících letech se Tesco pustilo do plnění svého plánu. V roce 2007 ušetřilo přes 7 tisíc tun CO2 a zavádí ve svých obchodech energeticky úsporná opatření, v roce 2008 otvírá energeticky úsporný hypermarket v Říčanech, rok na to pro zásobování pražských obchodů Expres nakupuje automobily na stlačený zemní plyn, v roce 2009 zavádí technologii chlazení na bázi CO2, která nahradila méně šetrnou freonovou technologii.

A 10. února 2011 otevře v Jaroměři první hypermarket, který je energeticky soběstačný. „Pro samotnou stavbu jsme použili dřevo a přírodní izolační materiály,“ říká Miroslav Friml, ředitel stavebního oddělení Tesco. Podle něho se stavba svým vzhledem liší od toho, na co jsou zákazníci zvyklí. „Ale dřevo je krásný materiál a uvnitř vytváří velmi příjemné prostředí,“ říká Friml.

„Tesco se snaží snižovat nejen svou uhlíkovou stopu, ale i svých dodavatelů. A chce také umožnit snížit uhlíkovou stopu svým zákazníků,“ tvrdí  Vesselin Barliev (vlevo). Miroslav Friml vpravo)
„Tesco se snaží snižovat nejen svou uhlíkovou stopu, ale i svých dodavatelů. A chce také umožnit snížit uhlíkovou stopu svým zákazníků,“ tvrdí Vesselin Barliev (vlevo). Miroslav Friml vpravo)
Foto | Martin Mach Ondřej / Ekolist.cz
Kvůli úsporám energie se v obchodě používá přirozené světlo přiváděné světlíky. Podle potřeby se pak přisvěcuje umělým osvětlením. V obchodě se monitoruje kvalita vnitřního vzduchu a podle potřeby se spouští ventilace. Na střeše jsou termické kolektory, jejichž teplo se využívá pro výrobu chladu. Na střeše je také jímána dešťová voda, která se používá pro splachování toalet a úklid. Majitelé elektromobilů budou moci využít veřejně přístupnou dobíjecí stanici.

O energetickou soběstačnost se starají dvě kogenerační jednotky, které z řepkového oleje vyrábějí jak teplo, tak elektrickou energii. „Od distributora elektrické energie odebíráme elektřinu jen v obdobích s velkou spotřebou. Jindy ji ale sami dodáváme do sítě. V součtu je to pak neutrální,“ vysvětluje Friml.

Stavba ekologického hypermarketu je zhruba o 30 procent dražší než stavba konvenčního hypermarketu. „Návratnost je 14 let, což je stejné jako u konvenčního obchodu. Ekologický hypermarket má oproti klasickému obchodu mnohem nižší provozní náklady,“ říká Miroslav Friml.


reklama

 
Martin Mach Ondřej
Vydání tohoto textu bylo podpořeno z Revolvingového fondu Ministerstva životního prostředí ČR. Za obsah je zodpovědná výhradně redakce serveru Ekolist.cz a nelze jej v žádném případě považovat za názor MŽP.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist