Tesco otevře dřevěný hypermarket, poběží na řepkový olej
Rozhodnutí, že se Tesco vydá na cestu ekologicky šetrného provozu, padlo v roce 2006, říká Vesselin Barliev, který má v české pobočce Tesca na zodpovědnost ekologický rozvoj. Tehdy si Tesco stanovilo, že do roku 2020 sníží svou uhlíkovou stopu na polovinu oproti roku 2006, a do roku 2050 se chce celosvětově stát společností s nulovou uhlíkovou stopou. Uhlíková stopa je množství přímo či nepřímo vypuštěných emisí skleníkových plynů, které nějaká společnost, instituce či jedinec produkuje.
V následujících letech se Tesco pustilo do plnění svého plánu. V roce 2007 ušetřilo přes 7 tisíc tun CO2 a zavádí ve svých obchodech energeticky úsporná opatření, v roce 2008 otvírá energeticky úsporný hypermarket v Říčanech, rok na to pro zásobování pražských obchodů Expres nakupuje automobily na stlačený zemní plyn, v roce 2009 zavádí technologii chlazení na bázi CO2, která nahradila méně šetrnou freonovou technologii.
A 10. února 2011 otevře v Jaroměři první hypermarket, který je energeticky soběstačný. „Pro samotnou stavbu jsme použili dřevo a přírodní izolační materiály,“ říká Miroslav Friml, ředitel stavebního oddělení Tesco. Podle něho se stavba svým vzhledem liší od toho, na co jsou zákazníci zvyklí. „Ale dřevo je krásný materiál a uvnitř vytváří velmi příjemné prostředí,“ říká Friml.
O energetickou soběstačnost se starají dvě kogenerační jednotky, které z řepkového oleje vyrábějí jak teplo, tak elektrickou energii. „Od distributora elektrické energie odebíráme elektřinu jen v obdobích s velkou spotřebou. Jindy ji ale sami dodáváme do sítě. V součtu je to pak neutrální,“ vysvětluje Friml.
Stavba ekologického hypermarketu je zhruba o 30 procent dražší než stavba konvenčního hypermarketu. „Návratnost je 14 let, což je stejné jako u konvenčního obchodu. Ekologický hypermarket má oproti klasickému obchodu mnohem nižší provozní náklady,“ říká Miroslav Friml.
reklama