The Asahi Shimbun: Japonsko přesedá do ekologických automobilů
V oficiální zprávě ministerstva se říká, že díky rozmnožení počtu automobilů šetrných k životnímu prostředí, došlo v letech 2001-2002 k poklesu emisí oxidu uhličitého o 1,14 milionu tun. Stejné množství škodlivého plynu vznikne při výrobě elektrické energie potřebné pro roční provoz 300.000 domácností. Ministerstvo by ale rádo do konce roku 2010 zvýšilo počet ekologických automobilů na 10 milionů. Díky tomu by Japonsko dosáhlo cílů zveřejněných v Bílé knize v roce 2001 o pět let dříve, než se předpokládalo. Automobily s nízkou úrovní emisí se staly velmi rychle populární po té, co ministerstvo zavedlo zvýhodněné silniční daně a poplatky za ekologická motorová vozidla v letech 2001-2002.
Majitel osobního vozidla, které nevyužívá ke komerčním účelům, se zdvihovým objemem válců do 1,5 litru, zaplatí roční daň z automobilu 17.500 jenů (4187 Kč). Majitel normálního vozu zaplatí za stejný objem motoru dvakrát tolik - 34.500 jenů (8255 Kč). Daňová výhoda v této výši platila v posledním roce, kdy došlo v Japonsku k obecnému poklesu v daňovém zatížení obyvatelstva.
V březnu 2001, před zavedením daňových výhod, bylo registrováno kolem 450.000 ekologických automobilů. Do roka po zavedení legislativních opatření, v dubnu 2002, vzrostl jejich počet na 2 miliony a v září stejného roku překročil hranici 3 milionů vozů. V tuto chvíli, dvě třetiny nově registrovaných automobilů na silnicích Japonského císařství, jsou vozy se šetrným provozem.
Obchodníci i výrobci osobních vozů se chopili příležitosti a dnes si na trhu může zákazník vybrat ze 160 modelů se sníženým obsahem emisí. "Zákazníci dnes velmi silně reagují na nabídku vozů šetrných k životnímu prostředí," píše se ve zprávě Toyota Motor Corporation. Japonská vláda rozdělila šetrné dopravní prostředky do pěti kategorií: automobily na stlačený zemní plyn, vozy poháněné elektrickou energií s opakovaně nabíjenými bateriemi, automobily poháněné motorem na metylalkohol, hybridní pohony kombinující spalovací a elektrický motor a klasické vznětové motory se sníženou produkcí oxidu uhličitého.
Podle článku The Asahi Shimbun 15. 07. 2003.
reklama