https://ekolist.cz/cz/zelena-domacnost/zpravy-zd/toyta-zacala-v-cesku-prodavat-vodikovy-vuz-mirai-2
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Toyta začala v Česku prodávat vodíkový vůz Mirai

20.4.2021 13:38 | PRAHA (ČTK)
Toyota s uvedením vozu na trh čekala na vybudování vodíkových tankovacích stanic. Letos by měly být zprovozněné první dvě veřejné čerpací stanice na vodík v Praze a Litvínově.
Toyota s uvedením vozu na trh čekala na vybudování vodíkových tankovacích stanic. Letos by měly být zprovozněné první dvě veřejné čerpací stanice na vodík v Praze a Litvínově.
Automobilka Toyota zahájila v Česku prodej prvního osobního automobilu na vodíkové palivové články Mirai. Cena nové Mirai na českém trhu začíná na 1,7 milionu korun. Aktuální model je již druhou generací vodíkového elektromobilu, která má dojezd 650 km a výkon 182 koní. Natankování přitom nezabere více než 5 minut. Firma to dnes uvedla v tiskové zprávě.
 

Jiné podobné vozy se v Česku neprodávají, konkurenční Hyundai Nexo se zatím prodává jen v Německu. Cena je zhruba na úrovni prémiových značek vyšší střední třídy, nebo dvou hybridních vozů Škoda Octavia.

Toyota s uvedením vozu na trh čekala na vybudování vodíkových tankovacích stanic. Letos by měly být zprovozněné první dvě veřejné čerpací stanice na vodík v Praze a Litvínově. Vedle pumpy v Praze na Barrandově by měla v příštím roce přibýt druhá v Horních Počernicích a v Brně. V roce 2023 pak další v Plzni. Cena vodíku v Česku dosud nebyla stanovená, v Německu se pohybuje okolo deseti eur na kilogram, což v přepočtu znamená asi 2,20 Kč na kilometr, což je zhruba srovnatelné s naftovým vozem stejné třídy.

Podle generálního ředitele Toyoty v ČR Martina Pelešky je jedinou emisí vozu čistá voda. Tankování plynného vodíku funguje prostřednictvím plnícího ventilu pod tlakem 700 barů. Vodík z nádrží se za provozu slučuje s kyslíkem nasávaným kompresory v přední části vozu a k finální reakci dochází v palivovém článku pod kapotou. Takto vzniklá elektrické energie pohání elektrický motor. "Díky tomu, že vůz má absolutně nulové emise, je možné s ním parkovat v Praze na modrých a fialových zónách zdarma a využívat všech výhod spojených se speciální ekologickou registrační značkou EL," dodal.

Mirai je luxusní sedan o délce 4,975 metru s pohonem zadních kol postavený na nové platformě GA-L (Global Architecture Lexus). Disponuje celkovým výkonem systému 134 kW, což mu umožňuje zrychlení z 0 na 100 km/h za devět vteřin a maximální rychlost 175 km/h. Vodíkové palivo o hmotnosti 5,6 kg pojmou tři vysokotlaké zásobníky v zadní části. Doba natankování je do pěti minut, což je výrazně kratší doba proti dobíjení elektromobilů.

O bezpečnost při jízdě se stará několik bezpečnostních systémů včetně aktivního systému zatáčení ACA, adaptivního tempomatu nebo plně automatického parkování, které se mezi modely Toyoty objevuje poprvé. Speciální akustický systém pak generuje zvuk vozu při akceleraci.

Mirai NG20 nabízený v Česku je již druhou generací modelu. Ta první vyjela již v roce 2014. Od té doby Toyota celosvětově prodala přes 11.000 vozů. Firma považuje vodík za alternativu k vozům na elektrický pohon dobíjeným ze zásuvky. Většímu rozšíření dosud bránila nedostatečná čerpací infrastruktura.


reklama

 
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Econnectu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist