Trasu metra D by měl postavit soukromý investor
Trasa metra D má vést z Hlavního nádraží přes Krč na Nové Dvory. Tento projekt je starý minimálně 15 let. "O tom budeme moci uvažovat až po dokončení metra C. Pro město je neúnosné stavět dvě trasy na jednou. O financování jsme myslím ještě nepřemýšleli ani rámcově," řekl ČIA radní Zdeněk Kovářík. Podle Göringera je trasa D potřeba vzhledem k prudkému rozvoji výstavby na jihu Prahy, který by metro obsloužilo místo autobusů a tím uvolnilo výpadovku z Prahy. Výstavba nové trasy bude podle něho nutná i vzhledem ke špatnému stavu Nuselského mostu, kde v budoucnu nebude moci metro jezdit.
Jak Göringer dále uvedl, město nebude schopno zafinancovat další trasu metra. Jedinou šancí na výstavbu trasy D je soukromý investor a zároveň provozovatel. Tomu by se měla investice vrátit formou jízdného a městských a státních dotací do dopravy. "Investor postaví metro rychle, úsporně, efektivně a kvalitu a náklady si ohlídá lépe než úředník," řekl. S tímto způsobem výstavby metra nesouhlasí radní Kovářík. "Metro není silnice. Nemůžeme jej nechat provozovat několik společností. Už kvůli vzájemné propojenosti tras, tunelů a jsou tu otázky bezpečnosti a zodpovědnosti," řekl ČIA Kovářík. Výstavba jednoho kilometru metra vyjde podle ředitele Dopravního podniku Milana Houfka na více než miliardu korun.
Město Praha za finanční spoluúčasti státu v současnosti realizuje výstavbu prodlužování trasy C do Ládví a následně v druhé etapě do Letňan. Stanice metra Ládví by měla být dostavěna zřejmě v roce 2007. Výstavbu zkomplikovaly letošní povodně, které způsobily na metru škody ve výši šesti miliard korun. Náklady na obnovu chce město získat od státu a pokud by je nedostalo, muselo by si vzít úvěr. "Půjčka by ovlivnila možnosti rozvoje města. V otázce rychlosti dostavby metra bude také záležet na dotacích státu. Pro příští rok počítáme s 500 miliony," uvedl Paroubek.
reklama