https://ekolist.cz/cz/zelena-domacnost/zpravy-zd/treti-vyzva-kotlikovych-dotaci-mozna-vynecha-kotle-na-uhli
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Třetí výzva kotlíkových dotací možná vynechá kotle na uhlí

9.11.2018 01:59 | PRAHA (ČTK)
Největší rezervy z hlediska znečištění ovzduší má ČR podle ministra životního prostředí Richarda Brabce (ANO) v lokálním vytápění a dopravě.  Ilustrační snímek.
Největší rezervy z hlediska znečištění ovzduší má ČR podle ministra životního prostředí Richarda Brabce (ANO) v lokálním vytápění a dopravě. Ilustrační snímek.
Největší rezervy z hlediska znečištění ovzduší má ČR podle ministra životního prostředí Richarda Brabce (ANO) v lokálním vytápění a dopravě. Lokální topeniště podle něj řeší tzv. kotlíkové dotace, ministerstvo životního prostředí proto připravuje třetí dotační výzvu s alokací tří miliard korun a zvažuje, že by mohly být vyřazeny kotle umožňující spalování uhlí. Brabec to řekl včera na tiskové konferenci po jednání s eurokomisařem pro životní prostředí, námořní záležitosti a rybolov Karmenuem Vellou.
 

Z příspěvků MŽP bylo dosud vyměněno zhruba 60.000 domácích kotlů. Brabec by byl rád, kdyby k nim přibylo do konce roku 2020 dalších 30.000 až 35.000. Třetí výzva kotlíkové dotace bude vyhlášena příští rok. "Protože Evropská unie je zdrojem peněz v rámci Operačního programu Životní prostředí, vnímáme apel na další zpřísnění podmínek směrem od uhlí. Velmi pravděpodobně ho zohledníme v dalších diskusích před ohlášením podmínek třetí výzvy," řekl Brabec s tím, že první výzva umožňovala dotace i na čistě uhelné kotle, druhá už pouze na kombinované.

Připomněl, že v roce 2022 budou muset být odstaveny z provozu všechny kotle první a druhé emisní třídy, jejichž prodej je zakázán od 1. ledna 2014, ale kterých je v provozu odhadem stále kolem 300.000. Obce mohou od září díky novele zákona o ochraně ovzduší zakázat na svém území vytápění tuhými palivy v těchto kotlích ještě před jejich plošným zákazem.

Resort se chce nově zaměřit i na nízkopříjmové skupiny obyvatel v Moravskoslezském kraji. "Chceme jim nabídnout bezúročné půjčky na část kotle, kterou platí sami, aby nemuseli mít našetřenou ani korunu a mohli si dovolit nový moderní úsporný kotel," řekl ministr. Pokud se pilotní projekt osvědčí, je možné rozšíření do dalších krajů, zejména Ústeckého či Karlovarského. Kotlíkové dotace jsou podle Brabce vzorem například pro Polsko, které chystá projekt na výměnu možná milionů kotlů.

Od října také po spolupráci MŽP a ministerstva dopravy platí přísnější pravidla pro kontrolu aut s dieselovým motorem. Vozidla s poškozeným, vymontovaným nebo nefunkčním filtrem pevných částic budou muset být do 30 dnů opravena nebo odstavena. Policie ČR dostala kompetence na účinnější kontrolu filtrů přímo na silnicích.

MŽP se také s ostatními resorty podílí na podpoře alternativní dopravy. "Nejde jen o naše dotace samosprávám na elektromobily nebo CNG vozy. Podporujeme i vodíkovou mobilitu, především ale infrastrukturu. S ministerstvem dopravy a dalšími resorty je připravený plán čisté mobility, který by měl umožnit, aby už v roce 2020 byly páteřní sítě v České republice propojeny rychlodobíjecími stanicemi," doplnil Brabec. Významným problémem je podle něj i přeshraniční přenos znečištění, zejména z Polska, a zůstává jím i průmysl.

Cílem je evropské limity splnit do roku 2020. "V lednu si Evropská komise pozvala devět členských států. Se všemi jsme řešili obavy, že nesplní pravidla co se týče kvality ovzduší. Měly měsíc na přípravu plánu, následně jsme posoudili, zda může zajistit splnění požadavků do roku 2020. Šest z těch devíti zemí muselo k soudu. Česko ne, neboť představilo plán, který může zajistit splnění limitů. Pokud by se tak nestalo, budeme postupovat stejně, jako u zmíněných šesti států. Chceme Česku pomoci, ale spoustu práce musí udělat samo," řekl Vella.


reklama

 
Další informace |
Líbil se vám článek? Přispějte si na napsání dalšího.
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist