https://ekolist.cz/cz/zelena-domacnost/zpravy-zd/tyden-mobility-zacina-praha-bude-bez-aut-v-nedeli
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Týden mobility začíná, Praha bude bez aut v neděli

16.9.2005 12:01 | PRAHA (EkoList)
Dnes začíná Evropský týden mobility, ke kterému se v České republice přihlásilo třicet pět měst. V hlavním městě Praze se tato akce koná již po čtvrté. „K evropskému týdnu jsme se přihlásili proto, že pro Prahu je podpora hromadné dopravy absolutní prioritou,“ řekl na včerejší tiskové konferenci primátor Pavel Bém.
 

Tisková konference k Evropskému týdnu mobility na pražské radnici.
Foto: Hugo Charvát/EkoList
V rámci Evropského týdne mobility se také uskuteční Den bez aut, jehož datum si podle nových pravidel jednotlivá města určí sama. V Praze se tak stane v neděli 18. září, kdy bude pro provoz motorových vozidel uzavřeno Smetanovo nábřeží. „Neděli jsme vybrali kvůli tomu, že si ve volný den mohou obyvatelé více užít město bez aut a chceme tím přispět k větší popularizaci celé akce,“ vysvětlil primátor Bém, proč se Den bez aut nekoná při normálním provozu v pracovní dny, jak sliboval v loňském roce. Již od dnešního dne se koná celá řada akcí na území celé Prahy (více článek Co se bude dít během Evropského týdne mobility?).

Podle pražských radních je hromadná doprava pro město velice důležitá a také Praha je prvním městem v Evropě co do počtu osob, kteří ji využívají. Podle statistických údajů se v Praze přepravuje 57 % osob prostředky hromadné dopravy a jen 43 % zůstává na osobní automobily. “Není ale možné, aby město bylo zcela bez aut a dopravu osob zcela nahradila MHD,“ říká Pavel Bém. Podle něj je ale důležité správně osobní dopravu regulovat. Na druhou stranu je v Praze registrováno 735 000 osobních automobilů, takže průměrně na dva obyvatele připadá jeden vůz. I proto je nejbližším velkým cílem města Prahy vybudovat expresní okruhy, jeden uvnitř města a druhý na jeho okraji, tak, aby řidiči nemuseli při jízdě z jedné čtvrti města do druhé vždy jezdit přes centrum. „S jejich dokončením kolem roku 2010 lze předpokládat výrazné snížení dopravního zatížení centra, ale i dalších obytných čtvrtí,“ řekl Pavel Bém.

Dlouhodobým plánem je také budování záchytných parkovišť na stanicích hromadné dopravy a rozvádění linek dále do obytných oblastí na okraji a za hranicemi Prahy. Podle radnice je důležité naučit obyvatele používat veřejnou dopravu namísto aut pro jízdy do města. Důležitou součástí veřejné dopravy v Praze je vedle metra, tramvají a autobusů také přeprava po železnici. „České dráhy přepraví denně na území hlavního města a v jeho nejbližším okolí 100 000 cestujících,“ řekl člen představenstva ČD Petr David. Pražská doprava prý představuje celou pětinu všech lidí, které České dráhy v průměru za rok přepraví.

Evropský týden mobility letos začíná v pětatřiceti městech ČR pod heslem „Do práce i do školy – bez auta“. Proto se řada měst zaměřuje na to, jakým způsobem jejich obyvatelé jezdí do práce. Například v Kopřivnici, kde se Den bez aut koná již dnes, se do akce zapojily i firmy ze zdejší průmyslové zóny a zaměstnance, kteří přijedou hromadnou dopravou, odmění malým dárkem. Devět měst bude mít na Den bez aut dopravu MHD zdarma, například v Ostravě se řidiči svezou zdarma, když se prokáží malým technickým průkazem. Podle Jakuba Kašpara z ministerstva životního prostředí není cílem Týdne mobility ani Dne bez aut zrušení automobilů nebo zákaz jízdy autem. „Cílem je upozornit na problém, který automobilová doprava pro města znamená a snažit se nabídnout alternativy,“ vysvětluje Jakub Kašpar.


reklama

 
Hugo Charvát

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist