https://ekolist.cz/cz/zelena-domacnost/zpravy-zd/us-odmitl-stiznost-spolecnosti-safe-diesel-zadala-odskodne-kvuli-dieselgate
reklama
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Ústavní soud odmítl stížnost společnosti Safe Diesel, žádala odškodné kvůli dieselgate

13.6.2025 10:40 (ČTK)
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Ústavní soud (ÚS) odmítl stížnost společnosti Safe Diesel, která neúspěšně nárokovala odškodné pro české automobilisty po takzvané aféře dieselgate. Označil ji za zjevně neopodstatněnou, zjistila ČTK z usnesení v databázi soudu.
 
Společnost zastupovala více než 7000 majitelů vozů z koncernu Volkswagen vybavených naftovými motory se softwarem, který manipuloval s emisemi. Žádala pro ně jako náhradu nemajetkové újmy více než 1,5 miliardy korun. Justice rozhodla, že český právní řád neumožňuje podání hromadné žaloby v nepřímém zastoupení.

"ÚS posoudil napadená rozhodnutí a dospěl k závěru, že se soudy věcí náležitě zabývaly a svá rozhodnutí dostatečně odůvodnily. V rozhodnutích reagovaly na námitky stěžovatelky a jejich závěry jsou v souladu s judikaturou, na níž ve svých rozhodnutích také odkazují," stojí v usnesení senátu se zpravodajem Josefem Baxou.

Žalobu projednávaly Okresní soud v Mladé Boleslavi a Krajský soud v Praze, obsahem se blíže nezabývaly. Řešily jen otázku, zda společnost Safe Diesel jako komisionář může nárokovat u soudu pro své klienty náhradu škody, a shodně rozhodly, že nikoliv. Dovolání pak odmítl Nejvyšší soud.

Společnost Safe Diesel společnou žalobu považovala za jedinou finančně únosnou cestou, jak mohli klienti své nároky uplatnit. S individuálním uplatňováním by se pojily vysoké náklady.

Emisní aféra automobilky Volkswagen, pro kterou se vžil název dieselgate, vypukla v září 2015. Americká agentura pro životní prostředí odhalila, že německý koncern, pod který spadají značky Volkswagen, Audi, Seat a Škoda, montoval do dieselových motorů s označením EA 189 TDI podvodný software. Zařízení umělo rozpoznat, že automobil prochází emisním testem, během něhož vypouštěné škodlivé látky automaticky snížilo. Celosvětově se Volkswagen k falšování laboratorních emisních testů přiznal.

Koncern podle dostupných informací vyplatil na pokutách, odškodném a programech zpětného odkupu stovky miliard korun.

Společnost Safe Diesel už v jiném řízení neuspěla se žalobou, jejímž prostřednictvím vymáhala odškodnění pro Českou poštu za služební auta od automobilek Volkswagen a Škoda Auto. Stížnost i tehdy odmítl také Ústavní soud.


reklama

BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist