Vidí děti z města živou přírodu jinak než děti z pralesa? V něčem ano, v něčem ne
Výzkum vedený Andreaou Tavernaovou Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas, Sandrou Waxmanovou a Douglasem Medinem z Northwestern University, se zaměřil na děti ze tří kulturně i jazykově velmi odlišných prostředí.
Jedna skupina španělsky hovořících argentinských dětí pocházela z městského prostředí, druhá z vesnického prostředí. Třetí skupinu tvořili indiánské děti hovořící jazykem wichí, žijící v tropickém pralese v oblasti Chaco.
Děti z kmene Wichí měli oproti dětem z města i venkova velmi intenzivní, přímý kontakt s přírodním světem.
Vědci z odpovědí zjistili, že některé základní charakteristiky jsou u všech skupin dětí stejné. Například všechny, ať už byly z města, nebo z pralesa, dokázaly vyjmenovat velké množství zvířat, ale jen pár rostlin.
Některé charakteristiky od sebe ale byly světelné roky vzdálené. Městské děti své znalosti o živé přírodě často čerpaly zprostředkovaně z knih, internetu či televize. Dokázaly vyjmenovat celou řadu exotických zvířat, která nikdy samy na vlastní oči neviděly. Wichí děti byly naopak schopné vyjmenovat jen zvířata, která znaly ze svého bezprostředního okolí. Wichí děti znaly daleko lépe konkrétní názvy zvířat a rostlin. Důvodem je, že pro ně je taková znalost důležitá při každodenním obstarávání potravy.
„Je důležité zjistit, jak děti z různých prostředí pojímají náš svět a jak je vidí,“ říká Sandra Waxmanová. „Pomůže nám to najít lepší prostředky, jak děti z různých prostředí učit o přírodě kolem nás.“
reklama