https://ekolist.cz/cz/zelena-domacnost/zpravy-zd/vidi-deti-z-mesta-zivou-prirodu-jinak-nez-deti-z-pralesa-v-necem-ano-v-necem-ne
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Vidí děti z města živou přírodu jinak než děti z pralesa? V něčem ano, v něčem ne

31.7.2014 02:00 | PRAHA (Ekolist.cz)
Vědci z odpovědí zjistili, že některé základní charakteristiky jsou u všech skupin dětí stejné. Například všechny, ať už byly z města, nebo z pralesa, dokázaly vyjmenovat velké množství zvířat, ale jen pár rostlin.
Vědci z odpovědí zjistili, že některé základní charakteristiky jsou u všech skupin dětí stejné. Například všechny, ať už byly z města, nebo z pralesa, dokázaly vyjmenovat velké množství zvířat, ale jen pár rostlin.
Vyjmenuj cokoliv si myslíš, že je živé. Jednoduchá otázka, kterou měli zodpovědět pětileté děti žijící ve městě, děti žijící na vesnici i děti, které většinu svého času tráví ve volné přírodě. Argentinští vědci se díky ní chtěli dozvědět, jaké jsou rozdíly ve vnímání živé přírody u dětí žijících v různých prostředích. Jedno měly děti z města i pralesa stejné: vždy znají víc zvířat, než kytek.
 

Výzkum vedený Andreaou Tavernaovou Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas, Sandrou Waxmanovou a Douglasem Medinem z Northwestern University, se zaměřil na děti ze tří kulturně i jazykově velmi odlišných prostředí.

Jedna skupina španělsky hovořících argentinských dětí pocházela z městského prostředí, druhá z vesnického prostředí. Třetí skupinu tvořili indiánské děti hovořící jazykem wichí, žijící v tropickém pralese v oblasti Chaco.

Děti z kmene Wichí měli oproti dětem z města i venkova velmi intenzivní, přímý kontakt s přírodním světem.

Vědci z odpovědí zjistili, že některé základní charakteristiky jsou u všech skupin dětí stejné. Například všechny, ať už byly z města, nebo z pralesa, dokázaly vyjmenovat velké množství zvířat, ale jen pár rostlin.

Některé charakteristiky od sebe ale byly světelné roky vzdálené. Městské děti své znalosti o živé přírodě často čerpaly zprostředkovaně z knih, internetu či televize. Dokázaly vyjmenovat celou řadu exotických zvířat, která nikdy samy na vlastní oči neviděly. Wichí děti byly naopak schopné vyjmenovat jen zvířata, která znaly ze svého bezprostředního okolí. Wichí děti znaly daleko lépe konkrétní názvy zvířat a rostlin. Důvodem je, že pro ně je taková znalost důležitá při každodenním obstarávání potravy.

„Je důležité zjistit, jak děti z různých prostředí pojímají náš svět a jak je vidí,“ říká Sandra Waxmanová. „Pomůže nám to najít lepší prostředky, jak děti z různých prostředí učit o přírodě kolem nás.“


reklama

 
Další informace |

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist