Vláda schválila podporu rozšiřování elektromobilů a aut na CNG
Podle plánu by mělo v Česku za deset let jezdit 95 000 elektromobilů a aut na hybridní pohon. V současnosti je to podle firmy ČEZ 900 a do konce roku to bude 1000 aut na elektrický pohon. Jejich podíl na prodejích nových vozů by měl stoupnout z letošních 0,3 procenta na téměř 12 procent. V roce 2030 by mělo být v Česku 250 000 elektromobilů, stejný počet vozidel na stlačený zemní plyn a 1300 vozidel na kapalný zemní plyn. V tomto horizontu se také dá očekávat rostoucí atraktivita vozidel na vodíkový pohon.
Motivovat motoristy k pořízení elektromobilu by měla podpora v podobě dorovnání nákladů na jejich pořízení a provoz na úroveň aut s konvenčními spalovacími motory. Podporu předkládající ministerstvo průmyslu odhaduje v prvních letech na zhruba 200 000 korun. Dále by měly vzniknout parkovací místa pro bezplatné parkování elektromobilů a stanice pro rychlé dobíjení aut na elektrický pohon.
Obdobná opatření by se měla týkat i aut na stlačený zemní plyn. Uvažuje se rovněž o úlevách na dálničních známkách, nižší silniční dani, možností rychlejšího odepisování aut na alternativní pohon nebo odstranění zákazu parkování aut na CNG v podzemních garážích. Auta na alternativní pohon by při svých nákupech měla preferovat státní správa.
"Za situace, kdy vlády vyspělých zemí přistupují ke stále systematičtější podpoře tohoto segmentu trhu, je zcela nezbytné, aby se tímto směrem začala ubírat i ČR. V opačném případě může být ve střednědobém a dlouhodobém horizontu ohrožena naše konkurenceschopnost. Naše ekonomika má totiž silně proexportním charakter s výrazným podílem automobilového průmyslu na HDP. Jsme významným výrobcem motorových vozidel a jejich komponent. Proto Národní akční plán obsahuje i opatření podporující výzkum a vývoj v této oblasti," uvedl ministr průmyslu a obchodu Jan Mládek.
Plán podle spolupředkládajícího ministerstva dopravy pracuje s vizí vybudovat 1300 dobíjecích míst pro elektromobily a 200 plnicích stanic na CNG do roku 2020. Počítá také s vytvořením pěti veřejných plnicích stanic na LNG a tří až pěti vodíkových stanic do roku 2025.
Národní plán vychází z evropské směrnice, která v případě elektromobility a zemního plynu, a částečně rovněž vodíku, stanoví členským státům povinnost rozvíjet příslušnou infrastrukturu dobíjecích a plnících stanic. Plán stanoví požadavky na výstavbu plnících a dobíjecích stanic s časovým horizontem mezi léty 2020 až 2030. Materiál cílí na ta alternativní paliva, která jsou na prahu plného komerčního využití a netýká se například LPG a biopaliv.
reklama