Washington Post: Spodkami z bambusu proti změnám klimatu
„Vzpomínáte si na svetr Jima Cartera z doby energetické krize v sedmdesátých letech?“ ptala se Washington Postu Jo Paolettiová z Marylandské univerzity. Tehdy americký prezident prohlašoval, že si lidé musí ztlumit topení v domácnostech a sami se obléct do vlněných svetrů, aby se ušetřila energie a tím i fosilní paliva. Podle Paolettiové představují klimatické změny stejnou výzvu, píše Washington Post.
O tři desetiletí později však pouhý svetr nestačí. Dnes je možné pořídit si jakékoli části oblečení, které je označeno jako „ekomóda“ nebo „organické oblečení“. Podle čísel Organic Trade Association dosáhl objem prodeje nepotravinového zboží z ekologického zemědělství (oblečení, domácího textilu nebo kosmetiky) loni v USA 938 milionů dolarů, což znamená nárůst o 26 % oproti roku 2005.
Oblečení se vyrábí z přírodní bavlny, lněného vlákna, konopí, sóji, kukuřice a dalších přírodních materiálů obarvených přírodními barvivy. Například firma Levi´s nabízí přírodní džíny, řada firem pak uvedla na trh spodní prádlo z bambusových vláken, které je nabízeno jako „přirozeně antimikrobiální“.
Zakázané je nadměrné balení zboží a přednost dostává recyklovaný papír. Jsou ale i další cesty, jak ekologické myšlení ovlivňuje praxi obchodníků. Za každé velké výprodeje nechávají některé obchody vysazovat stromy nebo si kupují emisní kredity, které by měly nahradit negativní dopad jejich činnosti na klima. Zakázané je chemické čištění oděvů, stejně jako tašky z vinylu.
„Myslím, že můžeme předvídat velkou debatu o tom, zda používat bavlnu, nebo polyester. A také o tom, kolik se spotřebuje vody a energií při praní prádla,“ řekla deníku Jo Paolettiová. Sbírka oblečení na Marylandské univerzitě ukazuje, jak je ekologické oblečení dosud drahé. Svetry a lehké šaty z recyklovaného kašmíru nebo kimona a sárí z již použité látky přijdou na 400 dolarů, ložní prádlo z ekologicky pěstovaných materiálů nebo luxusní ekologické svatební šaty přijdou až na tři tisíce dolarů. Pravdou je, že šaty pocházejí od módní návrhářky Deborah Lindquistové, která obléká i filmové hvězdy.
Podle Jo Paolettiové budou v budoucnu lidé upřednostňovat „chytré“ oblečení, které bude schopné samo kontrolovat a udržovat správnou tělesnou teplotu. Zatím však podle ní nakupují Američané stále příliš mnoho oblečení, které ve skutečnosti vůbec nepotřebují.
Podle článku Jennifer Harperové v deníku The Washington Post ze dne 15. 11. 2007
reklama