Z londýnské Oxford Street bude pěší zóna možná už za rok
Oxford Street je jednou z nejznámějších nákupních ulic na světě a každý týden po ní projdou přes čtyři miliony lidí. V rámci boje se znečištěním ovzduší starosta Khan loni oznámil její přerod v pěší zónu do roku 2020. Teď chce změny urychlit, aby přišly spolu se zprovozněním nové železniční tratě Crossrail vedoucí pod centrem britské metropole.
Veškerý provoz ve směru od východu na západ bude podle plánu na Oxford Street zrušen, zůstat by mohl na některých ulicích, které ji křižují. Úřad starosty dále navrhuje srovnat úroveň chodníků a silnice pro usnadnění pohybu a instalovat po celé délce nově vzniklého bulváru umělecká díla. Uzavření významné dopravní tepny londýnského centra chce kompenzovat zřízením nových stanovišť pro vozy taxi v blízkosti Oxford Street a také vybudováním nových cyklotras v paralelních ulicích.
"Oxford Street je známá po celém světě, každoročně ji navštíví miliony lidí a za trochu déle než rok by se ikonický úsek na západ od Oxford Circusu mohl proměnit v pěší bulvár bez provozu," řekl Khan. "Společně s příchodem Elizabeth Line (název tratě Crossrail - pozn. red) dozná oblast kolem Oxford Street opravdu velkých změn," dodal starosta.
Realizace plánu podle deníku The Guardian vyjde město na 60 milionů liber (1,7 miliardy Kč) a má zejména přispět ke zlepšení ovzduší. Právě kvůli tomu například začalo město v říjnu od řidičů starších aut za vjezd do centra vybírat "daň za znečištění". The Guardian podotýká, že Oxford Street je také dějištěm častých dopravních nehod a v čase špičky se tam tvoří kolony.
O finální podobě transformace budou londýnské úřady jednat do 17. prosince. Příští rok na jaře by se měly zaobírat budoucností úseku na východ od Oxford Circus.
<reklama