Zákon o dálnicích ve třetím čtení
Zákon společně navrhli Jiří Hanuš (KDU-ČSL), Hana Orgoníková (ČSSD) a Vlastimil Dlab (KSČM). Tvrdí, že urychlená výstavba páteřních komunikací je nutná pro rozvoj ekonomiky, zvlášť v odlehlých částech země. Kvůli tomu návrh usnadňuje případné vyvlastňování a úřadům usnadňuje získání povolení pro stavby, které budou za veřejný zájem prohlášeny. Podle odpůrců ale norma příliš zasahuje do procesních práv účastníků během správních řízení, nadmíru omezuje vlastnická práva a dává státu do rukou příliš velké pravomoce. Poněkud překvapivě se tak v táboře odpůrců zákona sešli ekologičtí aktivisté s poslanci ODS.
Stavba tunelu Panenská na trase dálnice D8. Tunel Panenská je nejdelší stavbou dálničního tunelu u nás. | |
Ilustrační foto: Martin Mach/EkoList |
Při včerejším projednávání prohlásil podle stenografického záznamu poslanec David Šeich (ODS): "Zákonodárný sbor by měl podle mého názoru dbát o kvalitu, čistotu a průhlednost zákonů a předpisů. Tento návrh je podle mne opravdu příliš silnou kávou a příliš silnou lidovou tvořivostí, která zasahuje do mnoha právních principů, které v této zemi máme." Podle něj sice ekologové často nemístným způsobem ovliňují stavební řízení, nicméně návrh zákona poškozuje především majitele pozemků. Připomněl také, že tisk v této podobě by se zřejmě dostal do rozporu s Aarhuskou úmluvou o volném přístupu k informacím o životním prostředí a účasti veřejnosti na rozhodování.
Již téměř rok a půl se projednávání odkládá do doby, než bude hotový nový návrh stavebního zákona. Na včerejší schůzi vystoupil ministr a předseda Legislativní rady vlády ČR Jaroslav Bureš a opět doporučil poslancům počkat. "Je samozřejmé, že já nemohu zastávat jiný názor, než jaký zde předestřel pan ministr Paroubek, totiž že vyzval Poslaneckou sněmovnu, aby vyčkala na předložení vládních návrhů zákonů, tedy stavebního zákona a zákona o vyvlastňování. Nic jiného jménem vlády přednést nemohu," řekl Bureš.
V podrobné rozpravě, do které byl nejdříve přihlášen pouze jediný řečník – František Pelc (US-DEU), vystoupil nakonec ještě navrhovatel zákona Jiří Hanuš (KDU-ČSL) a zpravodaj zákona Jiří Schling (ČSSD). Ten upozornil na fakt, že by se již potřetí přerušilo jednání o dálničním zákoně kvůli novele stavebního zákona. "To, že návrh stavebního zákona je v Legislativní radě vlády, ještě nezaručuje žádný termín, kdy dorazí do Sněmovny, a hlavně - nezaručuje to vůbec kdy a jak bude touto Sněmovnou projednán," prohlásil Schling.
Návrh na přerušení projednávání tisku 373 do doby, než vláda předloží návrh stavebního zákona, předložený poslancem Františkem Pelcem, nebyl přijat poměrem hlasů 64 ku 61 (přítomno bylo 176 zákonodárců). Proti návrhu hlasovali především poslanci KSČM a ČSSD, pro přerušení byli členové ODS, KDU-ČSL a US-DEU.
Návrh se ve Sněmovně poprvé objevil v roce 2003, kdy ještě přímo vyjmenovával úseky dálnic D1, D3, D8, D11, D47 a některých rychlostních silnic jako veřejně prospěšné stavby. "Je to výkřik zoufalství nad miliardami, které vynakládáme zbytečně na stavbách, jejichž trasy byly ovlivněny ne ochránci přírody, ale nejrůznějšími kverulanty," řekl v tenkrát v diskusi o předkládaném návrhu poslanec Jiří Schling (ČSSD). Po protestech některých poslanců (zákony by se podle nich neměly týkat konkrétních staveb, ale obecného typu staveb) předkladatelé znění zákona změnili a navrhli, aby takovou stavbu mohla vláda kdykoli označit za veřejný zájem svým nařízením.
Hlavním argumentem pro zavedení zvláštní právní normy bylo zrychlení práce stavebních úřadů, jejichž rozhodnutí jsou napadána ze strany občanských sdružení. Nová úprava by znemožnila zastavení prací do doby, než padne rozhodnutí o oprávněnosti občanskoprávních i dalších námitek a žalob.
reklama