Zemní plyn má být lékem na znečištěný vzduch ve městech
„Během posledních patnácti let se zvýšili emise hlavního skleníkového plynu, oxidu uhličitého téměř o padesát procent a pevných prachových částic dokonce o sto dvacet procent,“ řekl na včerejší tiskové konferenci ministr životního pprostředí Libor Ambrozek. Ministr dodal, že zatímco celkové v emise škodlivých látek v České republice postupně od devadesátých let klesaly, v současnosti se tento trend zastavil a u některých látek dokonce dochází k nárůstu. Na tom má velký podíl právě silniční doprava, která trápí zejména velká města. Omezení dopravy z důvodů ochrany životního prostředí se téměř nekonají. Velkým problémem je provoz naftových motorů, které produkují nebezpečné pevné částice, jejichž roční emise byly na čtvrtině měřících stanic překročeny již v květnu.
V současnosti jezdí v ČR na CNG sedmdesát pět autobusů od českého výrobce Ekobus | |
Foto: www.ekobus.cz |
Cílem programu je nahradit 10 % benzínu a nafty zemním plynem a to do roku 2020. Nástrojem je stabilizace spotřební daně na alternativní paliva do roku 2020. „Vzhledem k tomu, jak roste spotřební daň u benzínu a nafty, bude zemní plyn stále zajímavější,“ vysvětlil Martin Bursík. Kvůli chybějící síti plnících stanic budou zřejmě v následujících pěti letech využívat stlačený plyn hlavně autobusy městské a příměstské dopravy, vozidla taxi nebo automobily obecních služeb. Ministři mají v rámci vládního programu uloženo jednat se společností RWE Transgas o dobrovolné dohodě na rozšiřování sítě stanic. Společnost se letos zavázala vybudovat další čtyři čerpací stanice na zemní plyn. Podle serveru www.CNG.cz jich v současnosti pro veřejnost v ČR funguje devět, dvě v Praze a po jedné v Plzni, Českých Budějovicích, Hradci Králové, Liberci, Horní Suché, Frýdku Místku a v Prostějově. Aby systém fungoval, je podle ministerstva do roku 2020 potřeba vybudovat síť o 250-300 čerapcích stanicích.
Podpora alternativních paliv je především zaměřena na podporu veřejné dopravy ve městech. Stát podpoří nákup vozů částkou až 900 000 korun, další peníze na infrastrukturu mohou města a obce čerpat z evropských fondů. „Stát nastavuje základní parametry, přispívá penězi, vše zařizuje stát. To musí skončit,“ řekl ministr Ambrozek. Podle něj města hospodaří s velkými sumami peněz a musí se sami rozhodnout, jakou chtějí podporovat dopravu na svém území. To souvisí i s problémem zdražování hromadné dopravy nebo s otázkou výběru mýtného za vjezd do centra. „Omezování individuální dopravy musí jít ruku v ruce s podporou veřejné dopravy,“ uzavřel ministr Ambrozek.
V současnosti jezdí v ČR na CNG sedmdesát pět autobusů od českého výrobce Ekobus a dalších sto padesát vozidel Karosa bylo na CNG přestavěno.
reklama