Zlepšení situace opraven vyžaduje zásadní řešení
Podle jeho slov jede továrna na půl plynu a omezování výroby s sebou nese i propouštění zaměstnanců. "Zatímco ještě v roce 1996 jsme zaměstnávali téměř 1,4 tisíce lidí, vloni to bylo již jen 880 a v letošním roce jsme se dostali až ke stavu 750 zaměstnanců," řekl dále. Dodal zároveň, že při dlouhodobém neřeší situace hrozí tentokrát již hromadné propouštění, které může znamenat i pozastavení výroby v opravnách a zvýšení poměrné vysoké nezaměstnanosti na Šumpersku.
Východisko z této krize je prý možné dvěma způsoby. "Buď stát zaplatí své dluhy Českým drahám, které pak budou schopny zaplatit svým dlužníkům, nebo bude vytvořena dlouhodobá koncepce - systém financování obnovy železničních vozidel," pokračoval Ignačák. Vozidlový park ČD je podle jeho slov dlouhodobě podinvestován a tento vnitřní dluh se dříve nebo později projeví ve zvýšených nákladech na opravované vozy a lokomotivy.
Jak dále Ignačák uvedl, nad osudem opraven se však zřejmě blýská na lepší časy. Ministerstvo dopravy a spojů totiž chystá kroky, které by železničním opravnám měly pomoci z krize. Uvažuje se zejména o převedení závazků ČD na Českou konsolidační agenturu, čímž by se měly vyřešit hrozící bankroty opraven. "Je to ale pouze krátkodobé řešení, trvalé a dlouhodobé spočívá ve vytvoření systému, který by opakování podobné situace vyloučil," dodal Ignačák.
reklama